کد خبر: 3306 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱

مسئول بسیج دانشجویی استان:

بهترین راه مبارزه با استکبار، شناخت فرهنگ استكباری از دیدگاه قرآن کریم است

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل گفت:بهترین راه مبارزه با استکبار، شناخت فرهنگ استكباری از دیدگاه قرآن كریم است بطوریکه شناخت چهره های شاخص مستكبران از طریق مفاهیم قرآن كریم در مبارزه با مظالم استکبار بهترین چراغ راهنما است.

بهترین راه مبارزه با استکبار، شناخت فرهنگ استكباری از دیدگاه قرآن کریم است

به گزارش ابصارخبر، سیزدهم آبان هر سال یادآور سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ کشورمان است اما مهم‌ترین رویدادی که موجب شد این روز در ذهن ایرانیان جاودانه شود، اقدام دانشجویان پیرو خط امام‌ (ره) در برملا ساختن جاسوسی آمریکا علیه ملت ایران در قالب سفارت خانه شیطان بزرگ بود.

 اکنون که به سی و هفتمین سالگرد این روز بزرگ نزدیک می‌شویم، با معین الدین اسدی مسئول بسیج دانشجویی استان در خصوص این رویداد بزرگ به گفتگو نشستیم تا ابعاد مختلف این واقعه بزرگ بیشتر نمایان شود.

ابصارخبر: مفهوم استکبار جهانی چیست و چرا باید با  آن مبارزه  کنیم؟

پاسخ به این سؤال، نیازمند شناخت اموری نظیر مفهوم استکبار، اهداف و ویژگی های آن و دلایل عقلی و شرعی است.

استکبار، وصفی درونی است که لوازم و مظاهر مختلفی را می تواند در جامعه داشته باشد. خود بزرگ بینی و نشناختن حد خود در مقابل خداوند و مردم و به استضعاف کشیدن آنها از اوصاف درونی هستند که شخص مستکبر به واسطه آنها موضع گیری های خویش را تنظیم می کند؛ همان گونه که در قرآن کریم، درباره نافرمانی ابلیس چنین آمده است: «ابی و استکبر و کان من الکافرین».

استکبار از دیدگاه فرهنگ سیاسی اسلام، وجود نوعی سلطه گری، سلطه جویی، استعمار و بهره کشی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی توسط اقلیت محدودی زورگو و منفعت طلب بر خیل عظیم توده های محروم است این عمل، می تواند داخلی باشد؛ به همان طریق که یک عده دیکتاتور و زورگو بر ملت های محروم تحت سلطه خود حاکمیت داشته، آنها را تحت فشار و ظلم قرار دهند و همچین می تواند بین المللی باشد؛ بدین معنی که دولت و یا کشوری، سایر ملت ها را استثمار و به استضعاف بکشاند که نمونه بارز آن اعمال سیاست های استعمارگونه و امپریالیستی قدرت های بزرگ شرق و غرب در جهان است.

اصولا مبنای تمام ظلم ها و ستم های انسان، چیزی جز منفعت طلبی نیست و این موضوع، در قدرت های استکباری در حد بالایی وجود دارد. آنان به تنها چیزی که اهمیت می دهند، منافع مادی و حیوانی آنان است. از این رو، در صورت به خطر افتادن این منافع، حاضرند که از مردم کشور خویش نیز بگذرند و دوستان و متحدان و نوکران خود را فدا کنند تا منافع آنها تأمین شود.

بعد از فهمیدن معنی و مفهوم استکبار باید انواع آن را بشناسیم تا بتوانیم با علم به ابعاد محتلف استکبار با تجهیزات کافی به مبارزه با آن بپردازیم.

در یک نگاه کلی استکبار به انواع زیر تقسیم می شود:

* استكبار عبادی (استكبار در برابر عبادت خداوند)

* استكبار سیاسی (حكمرانی به ناحق بر مردم): همان استكباری است كه امروزه نیز از سوی قدرت های جهانی- بویژه آمریكا- بر ملل مستضعف تحمیل می شود. آنان همه امكانات ملل محروم را در اختیار خود می گیرند و سلطه سیاسی خود را بر آنها تحمیل می كنند.

* استكبار اقتصادی (برتری جویی اقتصادی در سایه داشتن امكانات مالی): آنان كه با گردآوری ثروت، به آقایی می رسند و قطب اقتصادی می شوند و بر توده مردم تفاخر می كنند و به فساد، روی می آورند، مستكبران اقتصادی اند. قارون نمونه اعلای این گروه است.

در زمان كنونی ما نیز بسیاری از شركت های اقتصادی و غول های تجاری در سراسر جهان وجود دارند كه در سایه قدرت نظامی بسیاری از كشورها، به دیگر ملل محروم ظلم می كنند و اموال و سرمایه های آنان را به بهای ناچیز از دستشان گرفته و به حساب های مالی خود سرازیر می كنند، اینان همان مستكبران اقتصادی اند.

*کسانی كه به مراتب و درجات علمی می رسند و آن مرتبه علمی در آنان غرور ایجاد می كند و آنان را به استكبار می كشاند، دارای این گونه از استكبارند.

ابصارخبر: به نظر شما بهترین راه مبارزه با استکبار چیست؟

اسدی: بهترین راه مبارزه با استکبار، شناخت فرهنگ استكباری از دیدگاه قرآن كریم است. شناخت چهره های شاخص مستكبران و روش و منش آنان از طریق خود قرآن كریم است. و «ابلیس» سردمدار بزرگ جبهه استكبار است كه برای نخستین بار این علم را برداشت و پیشوایی مستكبران را بر عهده گرفت.

 مهمترین ویژگی های مستكبران، از نظر قرآن كریم، چنین است:

خودبرتر بینی: مستكبران ستمگر، برای این كه پایه های حاكمیت خود را محكم كنند و از خشم توده های مردم در امان باشند، از روش ایجاد اختلاف و درگیری های قومی و قبیله ای بهره می گیرند. آنان گروه ها را برضد یكدیگر تهییج می كنند و به جان هم می اندازند و خود آتش بیار معركه می شوند تا نیروی آنان در این درگیری ها مصرف شود و دیگر فرصت تفكر درباره حاكمیت و ظلم های او را نیابند. روش فرعون نیز همین گونه بود و قبطیان را بر بنی اسرائیل چیره كرده و آتش جنگ را میان این دو گروه شعله ور كرده بود.

 یكی از روش های غلبه مستكبران بر توده مردم و به استضعاف كشیدن آنان، تلقین این مطلب است كه توده مردم بدون تكیه بر ثروتمندان، صاحب منصبان و قدرتمندان قادر به ادامه حیات نیستند. تا آنجا كه فراعنه، خود را خدای مردم روی زمین و رب مردم معرفی می كردند. پیامبران الهی، در برابر این سیره مستكبران، همواره در پی زدودن جهل و نادانی از مستضعفان و القای روحیه و اعتماد به نفس و توكل بوده اند.

در عصر ما نیز مستكبران این پندار نادرست را بر ملت ها تحمیل كرده اند كه شرق بدون تكیه بر غرب نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، اما امام خمینی (ره) با زدودن این اندیشه از ملت ایران، ثابت كرد كه یك ملت می تواند بر خود تكیه كند و به پیروزی برسد و این پیروزی وامدار خودباوری و اتكای به نفس است.

 برخورد تهاجمی با استكبار: مستكبران همانند آن حیوانی هستند كه هر گاه به او حمله كنی عقب می نشیند و هرگاه فرار کنی به دنبال تو می دود.

 وجود این روحیه در مستكبران اقتضا می كند كه مردم مستضعف، همواره در برابر آنان، موضعی تهاجمی اختیار كنند تا زمینه های پیشروی انها فراهم نشود.

 شكیبایی و پایداری در مبارزه: سومین اصل اساسی كه باید در مبارزه مورد توجه باشد، شكیبایی و بردباری در برابر مشكلات و گرفتاری هاست. روشن است كه ابعاد پیروزی در مبارزه با قدرتمندان و مستكبران به تناسب توان قدرت مستضعفان با مستكبران، متفاوت است.

اگر مبارزه ملتی ده ها سال طول بكشد. در چنین شرایطی، نیل به پیروزی و استقلال كامل، نیاز به شكیبایی و پایداری دارد. خداوند سبحان در قرآن كریم پیروزی بنی اسرائیل بر فرعونیان را محصول صبر و شكیبایی آنان در مبارزه معرفی كرده است.

ابصارخبر: شیوه های مبارزه با استكبار را بیان کنید؟

 برای اتخاذ شیوه مبارزه با استکبار ابتدا باید به بُعد استکبار دقت کنیم تا بتوانیم با علم و آگاهی بر آن بُعد به مبارزه با استکبار بپردازیم.

 بعنوان مثال در بُعد سیاسی و نظامی استکبار می توان با شیوه هایی چون؛ تحقیر مستكبران و شكستن شكوه دروغین آنان، حمایت از مستضعفان و مهمتر از همه تقویت وحدت و انسجام داخلی به مبارزه با آن رفت.

در بعد فرهنگی و اجتماعی مبارزه با استکبار نیز می توان شیوه هایی چون ارائه فرهنگ توحیدی و حیاتبخش به جوانان، شناسایی و ابطال فرهنگ استكباری در جامعه را به کار برد.

 برای پرورش روحیه استكبارستیزی در بعد اقتصادی، دو راهكار مهم وجود دارد؛ یكی دمیدن روح قناعت و بی اعتنایی نسبت به ثروتمندان در میان مؤمنان است. و دیگری تلاش و كوشش برای یافتن استقلال اقتصادی است. اگر ملتی قانع باشد و به آنچه خود دارد، اكتفا كند و در جهت پیشرفت اقتصادی و استقلال اقتصادی گام بردارد، هیچ گاه مستكبران نمی توانند آنان را به خضوع در پیشگاه خود وادار کنند.

 

ابصارخبر: در ایام سالروز تسخیر لانه جاسوسی بعنوان نماد دشمنی مستکبران علیه ملت مسلمان و انقلابی ایران قرار داریم با توضیحات ارائه شده در خصوص استکبار و مبارزه با آن به نظر شما مهمترین انگیزه‌ای که باعث تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان مسلمان  در اوج انقلاب شد، چه بود؟

اسدی: دلیل عمده‌ای که باعث شد دانشجویان دست به این حرکت بزنند ناراحتی شان از اقدام دولتمردان آمریکا در پذیرش شاه خائن در این کشور و عدم تحویل وی به ایران بود.

سوابق دخالت‌های امریکا در ایران،( از جمله نقش امریکا در کودتای ۲۸ مرداد و ...) و پذیرش شاه توسط آمریکایی‌ها به دانشجویان این حق را می‌داد که برای جلوگیری از دخالت‌های مجدد این کشور در امور ایران کاری انجام دهند و سفارت امریکا را تسخیر کنند.

حرف دانشجویان این بود ما گروگان‌ها را آزاد می‌کنیم به شرطی که شاه را به ما تحویل دهید تا او را عادلانه با حضور ناظرین بی‌المللی محاکمه‌ کنیم.

دانشجویان با خودشان هم توافق کرده بودند که اگر امام از این حرکت ما حمایت کردند ما نیز ادامه می دهیم ولی اگر امام این حرکت را قبول نداشتند ، ما سفارت را تخلیه می‌کنیم.

در واقع این پشتیبانی امام بود که این حرکت را اینقدر مهم کرد.

 

ابصارخبر: چرا امام خمینی(ره) این حرکت دانشجویان را تأیید کردند و آن را انقلاب دوم نامیدند؟

اسدی:  همانگونه که می دانید امام خمینی(ره) فرمودند؛ این حرکت، انقلابی بود بزرگتر از انقلاب اول.

درک من از موضع‌گیری امام در این مورد این است که انقلاب اول علیه استبداد بود ولی این قضیه علیه استکبار بود. انقلاب اول علیه شاه بود ولی این انقلاب علیه آمریکا بود.

 انقلاب اول صحنه‌اش ایران بود ولی صحنه‌ انقلاب دوم جهان بود

به نظر من مهم‌ترین کاری که حضرت امام خمینی(ره) در این مقطع انجام دادند این بود که صفت شیطان بزرگ را برای آمریکا به کار بردند. امام اهل بازی با الفاظ نبودند. الآن می‌بینیم هر چقدر زمان می‌گذرد بهتر این صفت آمریکا بروز پیدا می‌کند.

 

ابصار خبر: به نظر شما آیا رفتار آمریکای آن زمان با آمریکای ۲۰۱۶ تفاوتی دارد؟

اسدی: امریکای امروز پیچیده‌تر، خطرناک تر و جنایتکارتر شده است. آن موقع امریکا علی رغم مشاهده تخریب بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی مجدداً اقدام به شلیک بمب دوم کرد و الآن نیز با وجود مشاهده کشته شدن افراد بی‌گناه و کودکان معصوم در یمن، عراق، سوریه و سایر کشورهای منطقه صحنه‌گردان اصلی این جنایات است.

 آمریکای امروز از نظر عمل، پیچیده‌تر و حقه‌بازتر شده است ولی جنایت‌پیشگی اش همانند گذشته ادامه دارد.

در سال‌های اخیر و در جریان مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، یک جریان فکری تلاش کرد تا این مذاکرات را آغازی برای پایان استکبارستیزی ملت ایران قلمداد کند. بر همین اساس کسانی شروع به بزک کردن چهره آمریکا کردند و این‌طور وانمود کردند که برای حل مشکلات کشور باید با آمریکا روابط خود را عادی کنیم.

در چنین فضایی برای گروهی از مردم و به ویژه دانشجویان این سؤال پیش آمد که آیا با برجام، مبارزه با استکبار و آمریکا تعطیل می‌شود؟ رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان در تاریخ ۲۰/۴/۱۳۹۴ در این باره فرمودند: «یک نکته‌ دیگری که سؤال کردند [این بود که]، تکلیف مبارزه‌ با استکبار پس از مذاکرات چیست؟ خب مگر مبارزه با استکبار تعطیل‌پذیر است؟ مبارزه با استکبار، مبارزه با نظام سلطه تعطیل‌پذیر نیست، ... اگر مبارزه با استکبار نباشد اصلاً ما تابع قرآن نیستیم.»

امروز  پس از مذاکرات هسته‌ای و آشکار شدن خلق و خوی استکباری آمریکا برای مردم و به ویژه جوانان، روحیه بی‌اعتمادی به آمریکا و روحیه استکبارستیزی در ایران بیشتر از گذشته آشکار شده است.

ابصارخبر: به نظر شما دانشجویان باید چه اقداماتی جهت استمرار مسیر انقلاب دوم انجام دهند؟

تداوم استکبارستیزی در این دوره توسط رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) همچون زمان امام راحل ادامه دارد و ایشان همچون امام(ره) هدایت‌گری می‌کند.

بحمدالله خط انقلاب نسبت به آن زمان خیلی پیشرفت کرده است. انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر منطقه و جهان را به دو قسمت گفتمانی و رفتاری تقسیم کرده است.

شاهان فاسد، رژیم صهیونیستی، زورگویان عالم، سلطه‌گران، اشغالگران و سردسته همه آن‌ها ‌آمریکای جنایتکار یک جناح شده‌اند و مظلومین عالم نیز یک جناح را تشکیل داده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران، جبهه مستضعفین در مقابل جبهه مستکبرین را به وجود آورده و این قضیه هنوز هم ادامه دارد بطوریکه امروز شاهد هستیم که جبهه ضدظلم، ضد سلطه و ضد اشغالگری روز به روز پیشرفت کرده است. در واقع جبهه مستضعفین با پیروزی انقلاب اسلامی معنی پیدا کرد. این جبهه تمام شدنی نیست و تا پایان ظلم و غلبه نهایی حق بر باطل ادامه خواهد داشت.

وظیفه جبهه حق در این زمان این است که با مقاومت خود و با ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی مستکبران زمینه ظهور  حضرت حجت حق و حکومت جهانی را فراهم کنند.

وظیفه همه در این مقطع این است که نقش خود را در رویارویی این دو جبهه پیدا کنند.

 جبهه همه نوع جنگی دارد، سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی، علمی و ... آن‌ها می‌خواهند آقای دنیا باشند، ما نمی‌خواهیم زیر حرف زور آن‌ها  برویم . امروز آن‌ها خلاف همه قوانین بین‌المللی و حقوق بشری با ملت‌ها رفتار می‌کنند و انتظار دارند ملت‌ها و دولت‌های انقلابی نیز با آن‌ها همراهی کنند .

امروز جوانان و دانشجویان انقلابی با بصیرت و آگاهی برای تحقق اهداف بزرگ و آرمان های انقلاب اسلامی ایران از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد و با روحیه جهادی و مجاهدت های خاموش در عرصه جنگ نرم بعنوان افسران این معرکه و کارزار نقش آفرینی کرده  و تمام توطئه های دشمنان را خنثی کرده و برای تبیین روحیه انقلابی گری و روحیه جهادی در جامعه تلاش خواهند کرد.

 

با تشکر از جناب آقای اسدی،مسئول بسیج دانشجویی استان که وقت خود را در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر قرار دادند.

گفتگو: مهدی جدی

انتهای پیام/