کد خبر: 3247 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳

به همت مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان در دانشگاه محقق؛

همایش جلوه های عناصر عاشورایی در هنر آذربایجان برگزار شد

همایش جلوه های عناصر عاشورایی در هنر آذربایجان به همت مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیل در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد.

همایش جلوه های عناصر عاشورایی در هنر آذربایجان برگزار شد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، عصر امروز نخستین همایش جلوه های عناصر عاشورایی در هنر آذربایجان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

فریدون حسن خانی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در همایش جلوه های عناصر عاشورایی در هنر آذربایجان با اشاره به نمودهای هنر عاشورایی در آذربایجان، گفت: شیعه و شیعه گری در ایران بواسطه صفویه رواج پیدا کرده و به قدرت رسیده است.

وی افزود: نمادهای تصویری و هنری که در این مکتب و منطقه آذربایجان متداول بوده نیز در نقاط مختلف کشور رواج پیدا کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به نمادهای هنر تشیع در حیطه هنر، گفت: پنجه دست، شیر، درخت سرو و اسب سفید مهمترین این نمادها هستند.

حسن خانی با بیان اینکه استفاده از پنجه دست در فرهنگ های مختلف دیده می شود، ولی دارای اشکال و معانی مختلف است، افزود: اعتقاد داشتن تشیع به پنج تن آل عبا و پنجه دست حضرت فاطمه زهرا(س) در نماد پنجه دست استفاده شده است.

وی با بیان اینکه شیر نماد بی باکی و قدرت است، تصریح کرد: شیر نیز به عنوان نمادی برای معرفی قدرت حضرت علی(ع) مطرح شده و وقتی شیر با شمشیر در دستش همراه باشد، نماد حضرت علی(ع) خوانده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مهمترین ویژگی درخت سرو، بلند قامتی و راست قامتی آن بوده که نشان از فروتنی است، خاطرنشان کرد: در مساجد، پرچم ها و علم های عاشورایی نیز از این نماد بسیار استفاده شده است.

حسن خانی قوام با بیان اینکه اسب سفید نیز به حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) نسبت داده شده است، گفت: این نمادها در پرچم ها و دیوارهای مساجد و تکایا بصورت نقاشی دیده می شود و برای انتقال به جامعه نیز، نقاشی قهوه خانه ای در دو نوع عاشورایی و شاهنامه ای ظهور کرده است.

 

وظیفه هنر رک گویی و مستقیم گویی نیست

 

علیرضا حسینی صدر عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه نگاه و زاویه دید هنرمند بسیار مهم است، گفت: وقتی انسان فاخری چون حضرت زینب(س) حماسه عاشورا جز زیبایی چیز دیگری بیان نمی کند، هنرمندان واقعی نیز باید دارای چنین نگاهی باشند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه هنر رک گویی و مستقیم گویی نیست، افزود: نگاه غیرمستقیم و نشانه وار هنرمند در بحث هنر بسیار مهم و ارزشمند است و اثر را زیبا می کند.

 

حسام حسن زاده عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه هنر عاشورایی را می توان زیر مجموعه هنر اسلامی و هنر اسلامی را زیر مجموعه هنر دینی دانست، افزود: در حوزه هنر اسلامی در 14 قرن اخیر در خصوص نظریه پردازی اتفاقات خاصی نیفتاده است.

وی  گفت: اگر ما بخواهیم اثر هنری را در حوزه اسلامی، دینی و عاشورایی تصویری کنیم، باید بیشتر به سراغ تجلیات آن برویم.

 

مکتب و تفکر عاشورایی یک تفکر ظلم ستیز است 

 

مهدی میرزارسول زاده پژوهشگر مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه حادثه عاشورا حادثه بسیار بزرگی است که دل همه آزادمردان جهان را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: مکتب و تفکر عاشورایی یک تفکر ظلم ستیز است و تاثیرات فراوانی در هنر آذربایجان داشته است.

 

انتهای پیام/