کد خبر: 3162 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷

دانشجوی مخترع اردبیلی:

درخت دانش من در سردترین روز زمستان شکوفا شد

تلویزیون صحنه های دوران جنگ در مناطق کوهستانی آن هم در کوران برف و یخبندان را نشان می داد و این عاملی برای ایده پردازی های من شد تا به فکر ساختن پوتینی بیافتم که علاوه بر خاصیت گرمایش، قابلیت ردیابی مواد منفجره را نیز داشته باشد.

درخت دانش من در سردترین روز زمستان شکوفا شد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، فرامرز حسن زاده نیار یک جوان مخترع اردبیلی است. او در 3 سال اخیر تنها به اختراع دستگاه چند منظوره خود اکتفا نکرد، بلکه در این مدت توانست با ثبت اختراع خود، گواهینامه های آن را نیز دریافت کند.

به گفته خودش دیگر برای ساخت یک وسیله جدید آنقدر حرفه ای شده است که دیگر نیازی به صرف زمانی که در گذشته برای طراحی در نظر می‌گرفته، نیست. او حالا شاید به راحتی نوشیدن یک لیوان آب بتواند یک اختراع تازه را به نام خود ثبت کند.

حسن زاده نیار با اینکه سن و سال زیادی ندارد، از چندین دانشگاه اروپایی دعوت نامه و بورسیه دریافت کرده بود که به دلیل احترام به خون شهدا و سربازی مقام معظم رهبری ، خدمت به وطن را به اقامت در کشورهای اروپایی ترجیح داد و بعد از قبولی در کنکور سراسری در دانشگاه قاضی طباطبایی ارومیه به تحصیلات خود در رشته نقشه برداری ادامه تحصیل داد.

اما این مخترع جوان و دانشجو دلی پردرد دارد که در طول قریب به یک ‌ساعت گفت‌وگو با خبرنگار ابصارخبر از آنها پرده بر داشت، بخش عمده شکوه  و ناله  این مخترع جوان و آینده دار بیشتر به بی توجهی‌ها به نخبگان، مخترعان و عدم حمایت از آنها توسط ارگان های ذیربط است. مشروح این گفت‌گو را در زیر می‌خوانید.

 

ابصارخبر: لطفا ضمن معرفی خودتان از سوابق اجرایی و تحصیلی تان بگویید؟

اینجانب فرامرز حسن زاده نیار متولد سال 1377  هستم که بعد از تولدم نام عموی شهیدم را روی من گذاشتند تا ادامه دهنده راهش باشم. بعد از گذراندن دوران ابتدایی و راهنمایی تحصیلاتم را در دبیرستان شیخ بهایی اردبیل به پایان رساندم و علی رغم اینکه از چندین دانشگاه اروپایی دعوت به تحصیل داشتم به خاطر احترام به خون شهدا که در سخت ترین شرایط با دستان خالی از مرزهای کشور پاسداری کردند و آرامش و امنیت امروز ما مدیون ایثار و فداکاری آنها است، ترجیح دادم  بعد از قبولی در رشته نقشه برداری دانشگاه قاضی طباطبایی ارومیه تحصیلاتم را  در داخل کشور ادامه بدهم.

 

ابصارخبر: نقطه شروع اختراعات شما کجاست ؟

 همانگونه که مستحضر هستید نیاز، مادر همه اختراعات و ابتکارات است، در واقع  اختراع صرف این نیست که یک چیزی بسازی، اختراع باید یک نیازی از جامعه را برطرف کند و اختراع باید متناسب با نیازهای جامعه باشد و اگر نباشد آن ارزش واقعی را ندارد. مثلاً ممکن است ما یک اختراعی بکنیم که هیچ گاه جامعه نیاز به آن نداشته باشد.

 

ابصارخبر:  ایده این اختراع  از کجا به ذهنتان رسید؟

خاطرم هست که روزی از روزهای سرد زمستان در خیابان های نزدیک پادگان قدم می زدم که به خاطر سرمای شدید پاهایم یخ زد و لحظه ای من را از حرکت باز ایستاند، در آن هنگام چشمم ناخودگاه به سربازی که بالای برجک دیدبانی، نگهبانی می داد افتاد و لحظه ی من را به این فکر انداخت که او در این سرما چه می کشد، چند روز بعد تلویزیون صحنه های دوران جنگ در مناطق کوهستانی آن هم در کوران برف و یخبندان را نشان داد و این عاملی برای ایده پردازی های من شد تا به فکر ساختن پوتینی بیافتم که علاوه بر خاصیت گرمایش، قابلیت ردیابی مواد منفجره را نیز داشته باشد که در هر ردیاب شماره سریالی است که می توان نام شخص را از آن فهمید و  در ضمن این پوتین  برخلاف مشابه خارجی اش که تنها در آمریکا تولید می شود، انرژی اش را  از کف پا یعنی از محل اصطحکاک پا با زمین تامین می کند.

 

ابصارخبر:  هزینه اختراعاتتان را از کجا آوردید؟

ایده من تا زمانی که به طرح تحقیقاتی تبدیل شود و به مرحله تولید  برسد چیزی حدود یک میلیون تومن هزینه در برداشت که البته طرح اولیه اش از جیب مبارک پدر و خودم هزینه شد.

 

ابصارخبر: اداره های دولتی یا خصوصی از طرح شما حمایت کردند؟

به غیر از سازمان علمی و پژوهشی سپاه و شخص سردار بابازاده فرمانده سپاه حضرت عباس علیه السلام هیچ نهاد و سازمانی در راستای عملی شدن این ایده به من کمک نکرد.

 

ابصارخبر: یکی از نیازهای اساسی مخترعان، وجود پارک علم و فناوری است که در استان اردبیل به تازگی راه اندازی شده است، نظر شما در رابطه با این پارک در استان چیست؟

اردبیل جزو آخرین استان هایی است که پارک علم و فناوری در آن راه اندازی شده است که اگر مسئولان استانی از آن حمایت بیشتری کنند، این مجموعه می تواند کمک حال مبتکرین و مخترعین استانی شود.

 

ابصارخبر: برخورد دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها با مخترعان چطور است؟

من با بیشتر دانشگاه های آزاد و دولتی و دانشجویان دیگر شهرها  در ارتباط هستم. برای همین با شناختی که دارم می‌توانم بگویم موفق بودن دانشجویان به نوع دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند، ارتباطی ندارد، بلکه به خود دانشجو بستگی دارد. اگر دانشجو در دانشگاه درجه یک ایران هم تحصیل کند،اما نخواهد که فعالیت گسترده داشته باشد یا در رشته تحصیلی اش کار بزرگی انجام دهد، هیچ فرقی با یک دانشجوی معمولی که در یک دانشگاه درجه 3 تحصیل می‌کند، ندارد.

خیلی از دانشجویان هستند که در بهترین دانشگاه های کشور مانند دانش آموزان، چندین واحد درسی را گذراندند و مدرک خود را گرفتند و کار خاصی نیز انجام ندادند.

 دانشگاه تنها می‌تواند سرآغازی برای یادگیری و شروع کار جدید باشد اما تا خود فرد پشتکار نداشته باشد و هیچ فکر و ایده ای نداشته باشد دانشگاه نمی تواند تاثیر خاصی داشته باشد. چون در همه دانشگاه ها کتاب و جزوه های درسی و حتی استادان که در چند دانشگاه تدریس می‌کنند، شبیه به هم هستند و در پایان تحصیلاتشان هیچ تخصصی فرا نمی گیرند. برای همین هم است که آنها برای ورود به بازار کار با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

 

ابصارخبر: مسئولان عقیده دارند که خود مخترعان باید در عرصه اقتصادی و تجاری سازی اختراعات خود وارد  میدان شوند، این موضوع از دیدگاه شما چگونه  است؟

مخترعی که اختراعش تولید نشود به هیچ دردی نمی‌خورد. اختراع برای مخترع تنها بار اول لذت بخش است اما مدتی که می‌گذرد خود مخترع هم بی‌انگیزه می‌شود. شما به اطراف خود نگاه کنید و ببینید که چند درصد وسایل و ابزاری که وجود دارد، ایرانی است؟

خُب این نگاه جامعه است، حالا شما به مسئولان بگویید با یک میلیون تومان پولی که در فلان جشنواره به من می‌دهند که هزینه سه بار سفر به تهران است، من چگونه تجاری سازی انجام دهم.

مشکل اینجاست که می‌گویند شرکت ثبت کن، فرم‌های متعددی پر کن، اعضای شرکت را انتخاب کن و اینها را به تهران ببر و دو سه ماه آنجا درگیر باش و تازه پارتی داشته باشی و تأیید بشود و شرکت تبدیل به دانش بنیان شود. حالا تازه اول ماجراست و باید دنبال گرفتن وام باشی.

حالا من به عنوان یک مخترع که دانشجوی فنی هستم و روزانه باید چندین ساعت درس بخوانم  نه وقت دویدن دنبال کارهای شرکت را دارم و نه هزینه مالی آن را.

 

ابصارخبر: قصد دارید که اختراعات خودتان را تولید کنید؟

قصد دارم که به هر شیوه ممکن یکی از ابعاد اختراعاتم را تولید کنم تا مردم وطنم در نقاط محرومی که از نعمت گاز و برق برخوردار نیستند از لحاظ گرم نگه داشتن پا در سرمای طاقت فرسا دچار مشکل نشوند و بتوانند معیشت خود را تامین کنند.

 

ابصارخبر: به مخترعان و جوانانی که قصد دارند در این وادی قدم بگذارند چه توصیه‌ای دارید؟

برای مخترع شدن زمان و مکان نمی خواهد، از همین الآن و همین جا . دنبال حل مشکلات خود و جامعه بگردند. که در این صورت خواهند دید چیزهای زیادی برای اختراع کردن وجود دارد.

 

ابصارخبر: حرف پایانی؟

خیلی دوست دارم نام نیار همه جا باشد و نام اردبیل بعنوان مهد تشیع در جهان بدرخشد،.

با تشکر ازشما که وقتتان را دراختیار ما قرار دادید

انتهای پیام/