کد خبر: 3087 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴

با حضو نمایندگان شرکت ‌های توزیع نیروی برق غرب و شمالغرب کشور؛

نشست بهبود بهره ‌برداری و دیسپاچینگ شرکت‌ های توزیع نیروی برق در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

نجمین نشست هم ‌اندیشی بهبود بهره ‌برداری و دیسپاچینگ شرکت ‌های توزیع نیروی برق غرب و شمالغرب کشور با همکاری مشترک شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی آغازبکار کرد.

نشست بهبود بهره ‌برداری و دیسپاچینگ شرکت‌ های توزیع نیروی برق در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

به گزارش ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، علیرضا علیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در آئین افتتاحیه این نشست با اشاره به محورهای برگزاری این نشست، اضافه کرد: افزایش قابلیت اطمینان و کیفیت توان در شبکه‌ های توزیع، مدیریت دارایی و تعمیرات پیشگیرانه، برون‌ سپاری، راهبری شبکه، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، الزامات بهره‌ برداری، تاثیر انرژی ‌های تجدیدپذیر در تولید پراکنده و چالش ‌های پیش رو در بهره ‌برداری، کاهش تلفات و پیک سایی و همچنین مخابرات شبکه ‌های توزیع، فناوری اطلاعات و مدیریت داده ‌ها از جمله این محورها هستند.

وی با بیان اینکه در این نشست شاهد استقبال خوبی در خصوص تعداد مقالات و شرکت‌ های حاضر در نمایشگاه هستیم، افزود: 366 مقاله در این نشست مورد پذیرش قرار گرفته است و از این تعداد 47 مقاله توسط هیات داوران انتخاب شده و طی دو روز ارائه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: 10 کارگاه مهم، فنی و پرمحتوا که حاصل تجارب ارزشمند همکاران شرکت توزیع است، در این نشست برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌ های کشوری که نیم ‌نگاهی به چشم‌ انداز جهانی صنعت برق در سال ۲۰۲۵ دارد، گفت: در این چشم‌انداز به افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق، هوشمندسازی شبکه و حل تضاد کربن و انرژی اشاره شده است.

علیزاده با بیان اینکه تمام سعی ما بر این است تا قدم ‌های موثری در جهت قابلیت اطمینان شبکه برق برداشته شود، افزود: در همین راستا استقرار سیستم‌ های اتوماسیون و بهره‌ برداری وسیع از سیستم ‌های جدید بهره‌ برداری از جمله آیتم ‌هایی است که می ‌تواند ما را در این زمینه کمک کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با اشاره به هوشمندسازی شبکه‌ها، تصریح کرد: در هوشمندسازی مسائلی از جمله امنیت، اقتصاد و محیط زیست حائز اهمیت ویژه است.

وی با بیان اینکه از نمونه‌ های اصلی شبکه‌ های هوشمند می ‌توان به اصلاح تولید و فراهم آوردن کیفیت مورد نیاز اشاره کرد، گفت: در خصوص حل تضاد بین کربن و انرژی نیز می‌ توان گفت که بهترین شرایط بازدهی نیروگاه‌ ها 50 درصد است و 50 درصد مابقی می ‌تواند محیط زیست را آلوده کند.

مهندس علی آذرنژاد معاون امور عمرانی استانداری اردبیل با بیان اینکه ضریب نفوذ برق در بخش ‌های روستایی استان اردبیل بالاتر از متوسط کشوری است، گفت: در شش شهرستان استان روستای بدون برق وجود ندارد و صرفاً در چندین روستای زیر 10 خانوار که در مناطق قشلاقی هستند مشکل برق وجود دارد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی برق از بخش خصوصی و تشویق برای سرمایه‌ گذاری در این بخش از سیاست ‌های دولت تدبیر و امید است، افزود: در بحث انرژی‌ های خورشیدی پیشرفت ‌های خوبی داشته ‌ایم، همچنین سرمایه ‌گذاری‌ های خوبی در این زمینه در استان اردبیل انجام شده که در سالجاری و سال ‌های آتی به نتیجه خواهد رسید.

آذرنژاد با بیان اینکه استان اردبیل در خصوص انرژی زمین گرمایی از پتانسیل مطلوبی برخوردار است، تصریح کرد: تعویض سیم ‌های هوایی به طول یک هزار و 200 کیلومتر در استان در حال انجام است که با تکمیل این کار خاموشی ‌ها و سرقت انرژی از بین خواهد رفت.

معاون امور عمرانی استانداری اردبیل اضافه کرد: با تمهیدات خاصی که در بهره ‌برداری از شبکه انجام شده است، خاموشی‌ های استان به حداقل رسیده است که امید می ‌رود با امور انجام یافته خاموشی ‌ها به صفر برسد.

وی با بیان اینکه تولید انرژی برق استان بیش از میزان مصرف استان است، خاطرنشان کرد: با راه ‌اندازی کامل نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان نیز این تولید به بیش از 2.5 برابر مصرف خواهد رسید.

آذرنژاد اظهارامیدواری کرد: روزی برسد بیشترین معضلاتی که در خصوص افت فشار و انشعابات غیرمجاز وجود دارد، به صفر برسد.

مهندس حسین قدیمی معاون بهره‌ برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل نیز با بیان اینکه پنجمین نشست هم ‌‌اندیشی بهبود بهره‌‌برداری و دیسپاچینگ شرکت‌‌های توزیع نیروی برق غرب و شمالغرب کشور با هدف تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات بین شرکت ‌های توزیع و در راستای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار می ‌شود، گفت: این نشست با همکاری شرکت مادر تخصصی توانیر، شرکت‌ های توزیع نیروی برق غرب و شمالغرب کشور، انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران شاخه اردبیل و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل توسط دانشگاه محقق اردبیلی و شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در حال برگزاریست.

قدیمی از ارسال مقالات به 230 داور مطرح از اساتید برجسته دانشگاه و متخصصین شرکت‌ های توزیع نیروی برق غرب و شمالغرب کشور خبر داد و افزود: در مجموع برای همه مقالات یک هزار و 450 مورد داوری انجام شده است که نهایتا 27 مقاله بصورت ارائه شفاهی و 20 مقاله بصورت ارائه پوستر پذیرفته شد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنعت برق در حوزه بهره‌برداری در حاشیه این نشست، افزود: این نمایشگاه در 30 غرفه متشکل از شرکت‌های توزیع، شرکت‌های مشاور، شرکت ‌های پیمانکار و تامین کنندگان تجهیزات برقی و مراکز علمی و پژوهشی به مدت دو روز در محوطه دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاریست.

گفتنی است همزمان با پنجمین نشست هم‌‌اندیشی بهبود بهره‌‌برداری و دیسپاچینگ شرکت‌‌های توزیع نیروی برق غرب و شمالغرب کشور در اردبیل، نمایشگاه دستاوردهای صنعت برق در حوزه بهره‌برداری نیز در دانشگاه محقق اردبیلی گشایش یافت.

AWT IMAGE