پربازدیدترین ها

کد خبر: 3007 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴

"خطبه غدیر" در دانشگاه محقق اردبیلی بازخوانی می شود

همایش "ناگفته هایی از غدیر" به مناسبت فرارسیدن عید غدیر خم و با هدف بازخوانی خطبه غدیر در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.

"خطبه غدیر" در دانشگاه محقق اردبیلی بازخوانی می شود

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، عباس فنی اصل معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی از برگزاری همایش "ناگفته هایی از غدیر" به مناسبت فرارسیدن عید غدیر خم در دانشگاه محقق اردبیلی خبرداد و گفت: این همایش با هدف بازخوانی خطبه غدیر در روز یکشنبه در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.

خطبه غدیر؛ خِطابه‌ای از پیامبر اسلام(ص) که علی(ع) را به‌عنوان مولای مسلمانان معرفی می‌کند. پیامبر این خطبه را در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ق. هنگام بازگشت از حجة الوداع در منطقه‌ای به نام غدیر خم بیان کردند. بسیاری از عالمان شیعه و سنی این خطبه را نقل کرده‌اند.

این خطبه یکی از دلایل شیعیان برای اثبات سرپرستی و ولایت امام علی(ع) بعد از پیامبر اسلام است. شیعیان این مدعا را با قرائن و شواهد مختلفی تأیید و تقویت می‌کنند.

حدیث غدیر نام بخشی از این خطبه است که پیامبر فرموده است: «هر کس من سرپرست اویم، علی (ع) سرپرست اوست». از آنجا که این بخش از خطبه را بیش از ۱۱۰ نفر از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین نقل کرده‌اند، می‌توان گفت: این حدیث به صورت متواتر در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است.

انتهای پیام/