کد خبر: 2929 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵

امام جمعه اردبیل:

دولت در اصلاح الگوی کشت و آبیاری زمین های کشاورزی نهایت جدیت را به کار گیرد

امام جمعه اردبیل گفت: اگر در ایران اقدام جدی در اصلاح الگوی کشت و الگوی آبیاری صورت نگیرد، 20 سال آینده دولت مجبور به جابجائی 50 میلیون ایرانی خواهد شد.

دولت در اصلاح الگوی کشت و آبیاری زمین های کشاورزی نهایت جدیت را به کار گیرد

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلانه، آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های این هفته نمازجمعه با گرامی داشت هفته دولت و تجلیل از شهیدان باهنر و رجائی و تجلیل از تلاش‌های دولت مردان از آن‌ها خواست شهیدان رجائی و باهنر را در اخلاص و ساده زیستی و تبعیّت از ولایت الگوی خود قرار دهند و از آن‌ها خواست نُصح ناصحین را برای خود نعمت دانسته و مخصوصاً نظریه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با تجلیل از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص کارکرد مسجد اظهار داشت: این سخنان ناب تکالیف سنگینی را بر عهده هیأت امنا، ائمه جماعات، پایگاه‌ها و کانون‌های مساجد می‌گذارد چرا که مسجد به عنوان قلب محله بوده و  مکانی است که باید در آنجا تمام مشکلات فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و اجتماعی محله حل شود.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از خطبه‌ها از دولت محترم خواست در پرداخت وجه جو و گندم خریداری شده مخصوصاً در استان اردبیل تسریع نماید.

آیت‌الله عاملی افزود: سیب زمینی بسیار کم‌تر از قیمت تمام شده به فروش می‌رود و کشاورزان عزیز چشم خود را به وجه پرداختی دولت در ازاء گندم و جو خریداری شده دوخته‌اند.

وی به طور مبسوط به ناصحیح بودن الگوی کشت در اردبیل و عدم پیشرفت معتدٌ به در اصلاح سیستم آبیاری وارد شد و تصریح کرد: دشت اردبیل از سال 1350 تا کنون به طور متوسط 11 متر پایین رفته و سالانه 15 سانتی متر سفره‌های زیرزمینی پایین می ‌رود که به همین جهت دشت اردبیل جزو دشت‌های ممنوعه بوده و اگر به همین منوال پیش رود در آینده جزو دشت‌های ممنوعه بحرانی شده و به تدریج کشت آبی به کشت دیمی تبدیل خواهد شد و با کوچکترین خشکسالی مهاجرت‌های بزرگ رخ خواهد داد.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: اگر در ایران اقدام جدی در اصلاح الگوی کشت و الگوی آبیاری صورت نگیرد در 20 سال آینده دولت مجبور به جابجائی 50 میلیون ایرانی خواهد بود.

آیت‌الله عاملی از کشاورزان عزیز خواست در اسرع وقت از مساعدت بسیار ویژه دولت استفاده کرده و اقدام به اصلاح سیستم آبیاری خود کنند چرا که در این اقدام 85 درصد کل هزینه به عهده دولت بوده و 15 درصد بقیه نیز به صورت وام بی‌بهره پرداخت می‌شود.

وی شروع مجدد احداث کانال‌های فاضلاب شهری و نیز جداسازی آب شرب و شستشو و همچنین توسعه کشت گلخانه‌ای و  ممانعت از حفر چاه‌های غیرمجاز و انسداد این گونه چاه‌ها و مطالعه برای انتقال آب باغرو و راه های مشابه را ضروری دانست.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در خاتمه خطبه ها اظهار داشت: بزرگترین خدمت به تأمین آب را مقام معظم رهبری با اختصاص 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی انجام داده‌اند که 1 میلیارد دلار از این مبلغ سهم استان ما برای 6 پروژه است.

آیت‌الله عاملی افزود: فقط در خصوص دشت مغان تا حال 320 میلیارد تومان به احداث پایاب سد خداآفرین اختصاص یافته و امسال نیز 400 میلیارد تومان برای آنجا در نظر گرفته شده است.

وی در خطبه اول نماز جمعه به طور مبسوط درباره خرافات مطالب مهمی را بیان کرد.

انتهای پیام/