پربازدیدترین ها

کد خبر: 2862 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵

نشست مشترک معاونین آموزشی دانشگاه های منطقه سه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

نشست مشترک معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های منطقه سه با حضور معاون آموزشی و مدیران کل حوزه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

نشست مشترک معاونین آموزشی دانشگاه های منطقه سه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

به گزارش ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی،مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در طرح آمایش وزارت، توجه به منطقه بندی یکی از بندهای طرح بود، تصریح کرد: دانشگاه های کشور منطقه بندی شده اند و الان 10 منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز مناطق دانشگاه ها به جایگاه واقعی خود نرسیده اند، ابراز امیدواری کرد: شورای مناطق به تدریج جای خود را پیدا کرده و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

شریعتی افزود: شورای مناطق باید در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی جایگاه خود را داشته باشند بنابراین برای رسیدن شورای مناطق به این جایگاه برنامه ریزی می کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نکته دیگر در بحث آمایش، هدفمندی آموزش عالی است که از چند بعد دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه قبلا ملاک عمل برای توسعه، شاخص های سنجش پذیر بود، اضافه کرد: امروز پارامتر مهمتری در نظر گرفته ایم که آن هم ایجاد رشته های متناسب با بازار کار در دانشگاه ها است که در این مورد هر چند آموزش عالی متولی ایجاد اشتغال نیست ولی مسئول آموزش است که باید این آموزش ها را به سمت کاربردی پیش برد.

شریعتی با بیان اینکه به دنبال افزایش اختیارات شورای مناطق هستیم، اظهار کرد: در این راستا تلاش بر این است که یکی از شرایط تصویب رشته جدید برای دانشگاه ها، تایید آن رشته توسط شورای مناطق است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در برخی از کشورها نظام ارزیابی تخصصی و حرفه ای وجود دارد اما در کشور ما چنین نظامی وجود ندارد به همین خاطر به دنبال ایجاد چنین نظامی در تمامی رشته ها هستیم تا این نظام توانمندی فارغ التحصیلان را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینکه بحث سطح بندی دانشگاه ها در دستور کار قرار دارد، گفت: سطح بندی دانشگاه ها برای اولین بار انجام می شود که حدود 70 دانشگاه اطلاعات لازم را به وزارتخانه ارسال کرده اند و انتظار می رود که دانشگاه های دیگر هم اطلاعات خود را برای سطح بندی ارسال کنند.

شریعتی با بیان اینکه در مورد سطح بندی دانشگاه ها نقدهایی وجود دارد، افزود: املای نانوشته غلط ندارد بنابراین این نقد ها هم وجود دارد.

 معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: سطح بندی نباید توسط دستگاه های دولتی انجام شود بلکه این کار به مانند سایر کشورهای جهان باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما وزارت علوم صرفا برای به جریان انداختن این کار، به مساله ورود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ماموریت گرایی از دیگر نکته هایی است که باید به آن توجه شود بنابراین اگر دانشگاهی در یک حوزه ماموریت گرفته است، نباید از ماموریت خود عدول کند.

شریعتی ادامه داد: در کشور 143 دانشگاه دولتی، بیش از 350 دانشگاه غیردولتی و در کل حدود دو هزار و 850 دانشگاه وجود دارد که تعداد این دانشگاه ها حتی با کشورهای دیگر هم قابل مقایسه نبوده و بیشتر از آنها است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در دانشگاه های منطقه سه هرم اعضای هیات علمی خوب نیست طوری که حدود 40 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه های این منطقه مربی و قریب به همین مقدار استادیار هستند و این یعنی بالغ بر 80 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه های منطقه استادیار به پایین بوده و تنها چهاردرصد اعضای هیات علمی دارای مرتبه علمی استادی هستند.

دکتر گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دیگر زمان افتخار به افزایش تعداد رشته ها، تعداد دانشجوها و مواردی از این دست گذشته است، گفت: رسالت دانشگاه ها تنها تربیت نیروی بیکار نیست بلکه همگان بر این امر واقف هستند که زمان کیفیت بخشی به آموزش است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی تنها دانشگاه سراسری دولتی در استان اردبیل است، افزود: این دانشگاه مسئولیت به دوش کشیدن آموزش کیفی و رایگان را در استان بر عهده دارد.

صادقی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته حدود 70 نفر عضو هیات علمی جدید برای دانشگاه جذب کرده ایم، اظهار کرد: قبلا نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی یک به 32 بود اما الان این نسبت یک به 25 شده است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: برای پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حدود 2.5 میلیون تومان و برای پایان نامه دکتری 4.5 میلیون تومان در نظر گرفته ایم و این در حالی است که قبلا کمتر از این مقدار بود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در بحث پژوهش خوب عمل کرده است، گفت: تعداد مقالات منتشر شده اساتید و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی 50 درصد و تعداد مقالات JCR حدود 66 درصد افزایش یافته است که نشان از افزایش کیفی و کمی مقالات منتشر شده است.

دکتر مرتضی ابراهیمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: هم استان اردبیل و هم دانشگاه محقق اردبیلی عمر و سابقه کمتری نسبت به دانشگاه ها و استان های دیگر دارد بنابراین شاید از نظر امکانات فیزیکی نسبت به استان های دیگر کمتر باشد اما دارای مواهب طبیعی و معنوی غنی است.

وی با بیان اینکه هر اداره ای به صورت طبیعی با حواشی مواجه می شود، ادامه داد: حواشی دانشگاه محقق اردبیلی در پایین ترین سطح است و هدف اصلی ما خدمت هست که برای ارتقای خدمات خود برنامه ریزی می کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه ایجاد توازن در کیفیت و کمیت آموزشی را در دستور کار خود قرار داده ایم، تصریح کرد: در این مقوله تک تک اساتید را ارزیابی کرده و کیفیت بخشی به آموزش را از برنامه های خود قرار داده ایم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: در دانشگاه محقق اردبیلی به قدر وسع خود توجه به اسناد بالادستی را در دستور کار خود قرار داده و در اجرای برنامه ها موارد مطرح شده در اسناد بالادستی را مراعات می کنیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سه محور عمده در اخذ و تصویب رشته ها را مورد توجه قرار می دهیم، ادامه داد: توجه به آینده پژوهشی در رشته ها، ایجاد رشته کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد و ایجاد رشته های میان رشته ای سه محور عمده هستند.

دکتر محمد تقی اعلمی دبیر شورای معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه سه کشور گفت: در سال های اخیر دانشگاه ها تعدادی اعضای هیات علمی جذب کرده اند و همین مساله سبب شده که با کمبود اعتبارات مواجه شوند که در این مورد باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاره اندیشی کند وگرنه دانشگاه ها به مشکل بر می خورند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های منطقه 3 در مورد تجهیزات نیاز به توجه ویژه دارند، ادامه داد: برخی از تجهیزات این دانشگاه ها متعلق به 40 سال پیش است و باید این تجهیزات به روز رسانی شوند.

دبیر شورای معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه سه کشور اضافه کرد: رتبه بندی دانشگاه ها آفتی است که موجب ایجاد رقابت کاذب در بین دانشگاه های کشور شده است و همین رقابت کاذب موجب تولید مقالاتی با کیفیت پایین می شود.

اعلمی با اشاره به واگذاری اختیار تصویب رشته های جدید به خود دانشگاه ها افزود: در پروسه تصویب رشته های جدید به دلیل عدم هماهنگی دفتر برنامه ریزی، دانشگاه ها با مشکلاتی مواجه می شوند بنابراین نیاز است که قبل از ارسال بخشنامه ها، هماهنگی های لازم انجام شود.