کد خبر: 2806 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷

با حضور پژوهشگران دانشگاه محقق؛

علم روز در رشته کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت

نشست علمی با موضوع «اهمیت مدیریت و حفاظت خاک در کشاورزی و محیط زیست» و «کاربردهای فناوری هسته ای در کشاورزی و منابع طبیعی» به همت کانون بسیج اساتید در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

علم روز در رشته کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، نشست های علمی با موضوع «اهمیت مدیریت و حفاظت خاک در کشاورزی و محیط زیست» و «کاربردهای فناوری هسته ای در کشاورزی و منابع طبیعی» به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه محقق اردبیلی و مرکز ارتباط علمی با جامعه و کارآفرینی و با حضور سخنرانان کشوری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

اسماعیل گلی مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه برای تشکیل یک سانتی متر خاک، 300 سال زمان نیاز است، گفت: متأسفانه زمین بر اثر استفاده نامناسب دچار فرسایش می شود در حالی که تولید خاک خارج از توانایی بشر است.

گلی افزود:باید خطرات عدم توجه به منابع طبیعی و محیط زیست را به مسئولان گوشزد کرد و مطالبات خود را پیگیری کنیم چرا که حتی مقام معظم رهبری هم در این مورد اظهار نگرانی کرده اند.

جبرائیل رزمجو رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: امروز بحث زیست محیطی و امنیت غذایی از چالش برانگیزترین بحث های روز است.

وی با اشاره به وضعیت فعلی در مورد این چالش ها تصریح کرد: از یک طرف باید میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم و از طرف دیگر مساله امنیت غذایی را در نظر بگیریم که کار راحتی نیست.

رزمجو با اشاره به تغییر طعم محصولات تولیدی کشاورزی ادامه داد: این تغییر طعم یکی از مضرات استفاده از ترکیبات شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی است و جای تاسف است که گاهی می شنویم برخی از تولید کنندگان، برای مصرف خود محصولاتی بدون استفاده از ترکیبات شیمیایی تولید می کنند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: یکی از راهکارهای علمی برای افزایش تولیدات کشاوری با مضرات کمتر، استفاده از فناوری هسته ای است که در این مورد گام های مثبت و موثری در کشور برداشته شده است.

منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز که اسفند ماه سال 93 برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در آن دیدار فرمودند: « فرسایش خاک چیزی نیست که بعد بشود به‌آسانی جبرانش کرد. قضیه خاک از قضیه آب مهمتر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیه آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیه‌ خاک حاصلخیز این راه ‌ها دیگر وجود ندارد.»

وی با بیان اینکه گفته های مقام معظم رهبری حساسیت و اهمیت موضوع را نشان می دهد، ادامه داد: مشکل آب و خاک را در کشور باید جدی گرفت و در این مورد مطالعات متعددی انجام می شود.

گرجی با اشاره به نقش مدیریت پایدار خاک در بعضی از مسائل مهم کشور اظهار کرد: مدیریت خاک در بحث های مهمی چون امنیت غذایی، هوای سالم و تمیز، تامین آب کافی و سالم، بهداشت و سلامت جامعه، حفاظت از محیط زیست و مواردی از این دست نقش آفرین است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه در حوزه آب باید به فکر افزایش بهره وری آب بود، ادامه داد: شناسایی و رده بندی خاک ها و ارزیابی تناسب اراضی، افزایش نفوذپذیری و کاهش تبخیر، حفاظت خاک و مهار فرسایش، عملیات مناسب خاک ورزی و کاهش دست خوردگی خاک و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از جمله روش های افزایش بهره وری آب است.

ابراهیم مقیسه رئیس پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اهداف کلان این پژوهشکده گفت: پژوهش در زمینه استفاده از علوم و تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی و علوم دامی؛ تحقیق و تولید گیاهان مقاوم به شوری و توسعه آن در سطح کلان کشور؛ تحقیق در زمینه پزشکی هسته‌ای و تولید رادیوداروها با استفاده از شتابدهنده سیکلوترون؛ پژوهش در زمینه فیزیک هسته‌ای با استفاده از شتابدهنده و تحقیق و کاربرد در زمینه فیزیک سطح، تولید ایزوتوپ های پایدار و طراحی و ساخت دستگاه ها و سیستم های ذیربط از جمله اهداف کلان این پژوهشکده است.

وی افزود: بهره برداری بهینه از کلیه امکانات زیربنائی موجود؛  بهره برداری بهینه از کلیه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی؛  تأمین نیروی انسانی متخصص طبق تشکیلات موجود؛ گسترش همکاری و مشارکت مستمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ گسترش همکاری و مشارکت مستمر با دانشگاه ها، نهادها و ارگان های ذیربط در امر پژوهش؛ برنامه ریزی و اجرای دوره‌های بازآموزی،Work Shop  و غیره با همکاری ارگان های داخل کشور و آژانس بین‌المللی و موارد دیگر از جمله راهبردهای پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی کشور است.

مقیسه با اشاره به کاربرد تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی ادامه داد: کاربرد روش های هسته‌ای در توسعه کشاورزی در بسیاری از کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه امری متداول است که نتایج حاصل از آن نیز قابل مشاهده است که ایجاد جهش در گیاهان به منظور دستیابی به صفات برتر و مطلوب و تولید ارقام جدید گیاهی، کنترل حشرات مضر از طریق روش سترون‌ سازی و یا ضد عفونی، مبارزه با آفات انباری، کاهش ضایعات و افزایش زمان نگهداری محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی جزو این کاربردها محسوب می شوند.

انتهای پیام/