کد خبر: 2751 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی:

مرکز مطالعات صفویه در اردبیل راه اندازی می شود

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی از راه اندازی مرکز مطالعاتی صفویه شناسی در اردبیل خبرداد و گفت:دانشگاه محقق اردبیلی باید از لحاظ علمی و فرهنگی در همه زمینه ها در شمالغرب کشور مرجع شود.

مرکز مطالعات صفویه در اردبیل راه اندازی می شود

به گزارش ابصارخبر، ظهر امروز حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی در حاشیه برگزاری کنگره ملی قزلباشان ایران و اناطولی از راه اندازی مرکز مطالعاتی صفویه شناسی در اردبیل خبرداد و گفت: شاه اسماعیل بعد از تاجگذاری توانست یک دولت – ملت قوی تشکیل دهد که پیش از آن سابقه نداشت.

ابراهیم پور با بیان اینکه ایران بعد از 900 سال بعد از حمله اعراب به ایران توسط خاندان صفویه به اوج قدرت و شکوفایی رسید، گفت: تفکر شیعی و ملیت ایرانی دو عامل هویت سازی بودند ساختار حکومتی در ایران را دچار تغییر و تحول اساسی کردند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در زمان حکومت صفویه ساختار خدا، شاه و بنده به ساختار خدا، امام عصر، شاه و بنده (که بعدها بنده به ملت) تغییر یافت، گفت: این ساختار بعد از حکومت صفویه هم ادامه داشت.

ابراهیم پور با اشاره به راه اندازی گروه تاریخ در این دانشکده، اقدامات گذشته دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص فعالیت های علمی پژوهشی در حوزه تاریخ را یاداور شد و گفت: سال گذشته سمپوزیوم های مختلفی چون بررسی جنگ چالدران، آذربایجان شناسی، نمایشگاه بقعه شیخ صفی و کارگاه هایی چون قرائت متون کهن به زبان آذری با مشارکت اساتید سایر دانشگاه ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شده است.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد با راه اندازی مرکز  مطالعاتی صفویه شناسی، جوانان این مرز و بوم بیش از گذشته جغرافیای محل زندگی خود را شناخته وبا الگوگیری از نیاکان خود باعث سرافرازی و سربلندی ایراناسلامی در جهان شوند.

انتهای پیام/