کد خبر: 2750 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶

به همت محققان اردبیلی

کلاه بزمی قزلباشان، پس از 500 سال احیا شد+فیلم

نخستین نمونه کلاه بزمی قزلباشان، بعنوان نماد شاهان صفوی که پس از پنج قرن توسط محققان اردبیلی احیا شده بود با حضور صفویه شناس برجسته ایران در دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد.

کلاه بزمی قزلباشان، پس از 500 سال احیا شد+فیلم

به گزارش خبرنگار ابصارخبر،پیش از ظهر امروز کلاه بزمی قزلباشان بعنوان نماد صفویه در جریان کنگره ملی 'قزلباشان ایران و آناتولی' در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد.

نخستین نمونه کلاه 12 پر قزلباشان، بعنوان نماد شاهان صفوی که پس از پنج قرن توسط محققان اردبیلی احیا شده بود با حضور صفویه شناس برجسته ایران در دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد.

حسینی از مسئولین دفتر مطالعاتی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی در آیین رونمایی از نخستین نمونه کلاه بزمی قزلباشان به بیان ویژگی های کلاه بزمی قزلباشان پرداخت و گفت:لغت قزلباش از دو واژه قزل به معنی زرین و سرخ و باش به معنی سر تشکیل شده و وجه تسمیه آن به کلاه سرخی مربوط می شود که پیروان این طریقت به سر داشتند و توسط شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل برای صوفیان مرید ابداع شده بود.

وی افزود:این کلاه 12 ترک که آن را نمادی از اعتقاد ایلات قزلباش به 12 امام اهل تشیع می دانند، 500 سال پیش توسط کلاهدوزی اهل تبریز دوخته شد و تا کنون نمونه ای از آن وجود نداشت اما با پیگیری دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی، امروز پس از 500 سال بدست یک کلاهدوزی تبریزی بار دیگر این کلاه  احیا شد.

انتهای پیام/