پربازدیدترین ها

کد خبر: 2749 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶

دبیر کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی:

بازشناسی صفویه ،موجب تثبیت قدرت ایران در جهان می شود

دبیر کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی گفت:بازشناسی عملکردها و ترویج نتایج حاصل از پژوهش های صفویه شناسی علاوه بر کمک به تثبیت قدرت ایران در منطقه، درس های زیادی برای ایران در بحران های کنونی جهان دارد.

بازشناسی صفویه ،موجب تثبیت قدرت ایران در جهان می شود

به گزارش ابصارخبر، یعسوب اصغری دبیر کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی و رییس دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح ابعاد مختلف کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی پرداخت و گفت: ظهور صفویه در ایران از الطاف الهی جهت ایجاد وحدت و استقلال ایران پس از حمله اعراب به ایران است.

وی در ابتدای سخنان خود ضرورت صفویه پژوهی در تاریخ را خاطر نشان کرد و افزود: بازشناسی عملکردها و ترویج نتایج حاصل از پژوهش های صفویه شناسی فایده های زیادی برای ایران امروزی دارد.

دبیر کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی ابعاد قدرت صفویه در جهان آن زمان را یاداور شد و افزود: قزلباشان، شاه اسماعیل اول را در راستای رسمیت بخشیدن به مذهب شیعه در کشور یاری کردند اما تاثیر آنها به قدری بود که به تدریج دیگر شاهان صفوی قزلباشان را با سربازان عادی جابجا کردند و در نهایت این امر موجب کاهش قدرت و افول صفویه شد.

کلاه 12 پر

اصغری از شیخ حیدر بعنوان ابداع کننده نشان صفویه نام برد و گفت: شیخ حیدر کلاه 12 پر مخصوص طرفداران صفویه را ابداع کرد که پس از استعمال ان توسط ترکمانان و مهاجران اناطولی، طرفداران صفویه به قزلباشان یعنی سرخ سران مشهور شدند.

این استاد دانشگاه از قزلباشان بعنوان سران صفویه در میدان گاه های سیاست و رزم نام برد و گفت: بعد از افول قدرت قزلباشان، قدرت صفویه نیز کاهش یافت بطوریکه بعد از مدتی سلسله صفویه از بین رفت.

وی دوران بعد از صفویه را خاطر نشان کرد و گفت: سلسله هایی چون افشاریه،زندیه و قاجاریه علاوه بر آنکه  هیچگاه نتوانستند به ابهت و عظمت صفویه برسند،با عملکرد ضعیف خود باعث کاهش قدرت ایران در جهان نیز شدند.

اهمیت برگزاری کنگره ملی قزلباشان ایران و آناتولی
اصغری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سرزمین ایران در ادبیات دولت های همجوار، قزلباشیه شناخته می شد به اهمیت برگزاری کنگره یک روزه  قزلباشان ایران و آناطولی پرداخت و گفت:جایگاه آذربایجان و اردبیل بعنوان خواستگاه صفویه از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین خاطر کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی در محورهای قزلباشان و هویت، قزلباشان و صفویه، قزلباشان و تاریخ نگاری، قزلباشان و عثمانی، نقش قزلباشان در حکومت های پس از صفویه از اردیبهشت ماه سالجاری کلید خورد.

وی افزود:از 128 چکیده مقاله ارسالی به کنگره  70 مورد اصل مقاله مورد پذیرش قرار گرفتند که از این میان 4 مقاله بصورت سخنرانی  ارائه شده و 28 مقاله در قالب های هنر،ادبیات،هویت ،مذهب و گستره جغرافیایی نیز در 9 پنل بصورت تخصصی بررسی می شود.

وی در پایان سخنان خوداز سازمان ها و نهادهای دولتی،استانداری اردبیل،شهرداری اردبیل، صدا و سیما، میراث فرهنگی،اداره کل ارشاد، حوزه هنری و دانشگاه های پیام نور اردبیل،آزاد اسلامی واحد اردبیل و جامع علمی کاربردی اردبیل در تحقق اولین کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی قدردانی کرد.

انتهای پیام/