کد خبر: 2540 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی

الگوی مدیریتی حضرت علی(ع)، برطرف کننده مشکلات جامعه است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی اردبیل گفت:امروز مسئولان جامعه اسلامی جهت ارائه مدیریت صحیح، خدمت خالصانه به مردم و جلب رضایت خداوند متعال نیازمند ترویج اخلاق و رفتار علوی در جامعه هستند تا با پیاده کردن الگوی مدیریتی حضرت علی(ع)، مشکلات جامعه را برطرف کنند.

الگوی مدیریتی حضرت علی(ع)، برطرف کننده مشکلات جامعه است

به گزارش ابصارخبر، به مناسبت سالروز شهادت امام اول شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام با حجت الاسلام سید محمد سید سیاح مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل به گفتگو نشستیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با فضایل امام علی(ع)، راهکارهایی برای ازدیاد محبت امام علی(ع) در قلوب مؤمنین بویژه دانشجویان ارائه شود.

ابصارخبر: مهمترین فضایل امام علی(ع)،کدام یک از فضیلت های ایشان هستند؟

حجت الاسلام سید سیاح: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و بهره مندی از فیوضات لیالی قدر، در عظمت امام علی(ع) همین بس که آیه بلاغ در اعلام امامت او نازل شـد. بـه قـدری ابلاغ این رسالت بر پیامبر(ص) سنگین و طاقت فرسا بـود که خداوند وعده داد در این امر بزرگ او را یاری کرده و از گـزند زخم زبان مردم حفظ کند.

 اتفاق شیعه امامیه و اعتراف جمعی از مـحـدثـان و مـورخـان اهل سنت بر آن است که آیه بلاغ در سوره مـائـده، آخرین سوره و آیه ای است که بر پیامبر اکرم نازل شده، چـراکـه رسول اکرم در حجه الوداع ضمن خطبه ای فرمود: تمام عوامل سـعـادت و بـدبختی را برای شما بازگو کردم و هیچ سری را از شما دریـغ نـداشـتـم. به هر روی آن نبا عظیم اتفاق افتاد و امامت و خـلافـت علی(ع) به همگان اعلان شد.

برای  حضرت علی علیه السلام چهار خصلت ارزنده و بارز وجود دارد که برای احدی ذکر نشده است: «علی علیه السلام نخستین عرب و عجمی است که با پیامبر صلی الله علیه و آله نماز گزارد، علی علیه السلام تنها کسی است که در همه جنگ ها پرچم پیامبر صلی الله علیه و آله را پیروزمندانه در دست داشت، در جنگ احد تنها کسی که پیامبر صلی الله علیه و آله را تنها نگذاشت و فرار نکرد علی علیه السلام بود، علی علیه السلام تنها صحابی بود که پیامبر صلی الله علیه و آله را غسل داد و او را در قبر گذاشت».

« الفضل ما شهدت به الأعداء؛ فضیلت و برتری آن است که مخالفان و دشمنان نیز به آن گواهی دهند.

معاویه از بزرگترین دشمنان امام علی(ع) است، و پیوسته در کنار پدرش (ابوسفیان) با مسلمانان جنگیده، و سرانجام در فتح مکه که سال هشتم هجرت بود، به ناچار اسلام را پذیرفت، ولی در باطن کفر خود را حفظ نمود.

مخالفتهای آشکار و پنهان معاویه و عمّال وی، و طغیانهای بی حدّ و حساب آنان در برابر امام علی(ع) زبانزد خاصّ و عام است، و کسی نیست که این واقعیّت را انکار نماید. دشمنی معاویه نسبت به امام علی(ع) از حدّ فزون است، به گونه ای که دشمنی های او نسبت به امام علی(ع) و یارانش در مقایسه با عداوتها و ظلمهای پدرش ابوسفیان نسبت به پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان بیشتر بوده است.

وقتی خبر شهادت آن حضرت به گوش معاویه رسید آن حضرت در خواب بود بیدار شد و با گفتن جمله "مهال است که مادران فرزندی چون علی بدنیا بیاورند" به فضیلت و برتری امیرالمؤمنین اعتراف کرد.

معاویه در جایی دیگر نیز گفت: عدالت با کشته شدن علی به تمام معنی به زیر خاک رفت.

از برخی دشمنان حضرت نیز نقل شده است که معاویه بعد از شنیدن خبر شهادت امام علی(ع) گفته است: امروز بشری از دنیا رفت که استراحت او در میادین نبرد بود. که این امر اشاره به شجاعت و توانایی های بالای امیرالمؤمنین دارد.

 

ابصارخبر: بزرگترین فضائل و مناقب حضرت کدامین فضایل و مناقب ایشان هستند؟

سید سیاح: در امام 2 ویژگی نصب الهی و عصمت الهی نهفته است، امیرالمؤمنین امام علی (ع) سید الاوصیاء لقب گرفته و به امام الائمه نیز مشهور هستند.

نصب الهی امیرالمؤمنین از سوی خداوند متعال بوده بطوریکه این مطلب از آیه شریفه 67 سوره مبارکه مائده به طور واضح روشن است. در خصوص عصمت حضرت نیز از خود حضرت نقل شده است که حتی به اندازه یک چشم برهم زدن هم غیر خدا را پرستش نکرده ام.

حضرت علی(ع ) اولین مؤمنین به خدا بود و اولین کسی بود که پشت سر پیامبر به نماز ایستاد.

از حضرت روایت است که می فرمایند: پیامبر روز دوشنبه به رسالت مبعوث شدند و من سه شنبه ایمان آوردم.

در خصوص علم حضرت نیز همین نکته کفایت می کند که از خود امیرالمؤمنین روایت است که پیامبر اکرم(ص) هزار درب از علم و حکمت به روی من گشود که هرکدام از این ابواب خود به هزار درب دیگر متصل بود.

حدیث پیامبر اکرم(ص) "أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ" ، نیز خود گویای علم و حکمت بالای حضرت امیر المؤمنین است.

از خلیفه دوم منقول است که علم شش بخش است، پنج بخش آن به علی داده شده  یک بخش دیگر به همه داده شده که علی بن ابی طالب نیز از آن یک بخش سهم دارند.

عمر نیز بارها خود اعتراف کرده است که خداوندا از علی بن ابی طالب وی را زنده نکه ندارد چونکه بیشتر مشکلات علمی وی توسط حضرت علی(ع) حل می شد.

عمر خود معترف است که وقتی در پاسخگویی به مسایل و مشکلات علمی مطروحه از سوی سایر دانشمندان ادیان دیگر و یا خود مردم درمانده می شدم به دامان علی بن ابیطالب پناه می بردم.

در بحث اعتقادی که مربوط به بخش دیگری از فضیلت های بی شمار امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است و ایات زیادی در قرآن کریم نیز به آن اشاره دارد من جمله ایه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُم راكِعُونَ» (المائده - 55) که به اعطای نگین انگشتری به سائل توسط حضرت هنگام رکوع نماز اشاره دارد خود نمایانگر اعتقاد و ایمان راسخ حضرت امیر است.

قرآن در این آیه به صراحت از حضرت علی علیه السلام بعنوان ولی مؤمنین یاد می کند

وقتی آن حضرت برای حفظ جان پیامبر حاضر شد جان خود را به خطر انداخته  و در رختخواب پیامبر بخوابد و ار آن ماجرا آیه 207 سوره بقره:"و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤف بالعبادبر پیامبر نازل شد.

از مردم کسی است که نفس خودش را بذل می کند برای به دست آوردن رضای خدا و خداوند به بندگان رؤف است.

در آیه دیگر، قرآن کریم پایبندی امیرالمومنین به ولایت را مصداق وفای به عهد تعبیر می کند.

 خداوند متعال در آیه" أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکمْ" می فرمایند: به عهد من عمل کنید تا به عهد شما عمل کنم و منظور از عهدی که مومنین باید به آن عمل کنند ولایت علی بن ابی طالب است.

طبق روایات، حضرت علی علیه السلام بعنوان میزان الاعمال و صراط مستقیم و ... تعبیر شده است.

نکته پایانی در باب فضایل حضرت امیرالمؤمنین این است که نه تنها عوام الناس بلکه دانشمندان هر عصر و زمان دیگری از شناخت و معرفی حضرت عاجز هستند کما اینکه پیامبر اکرم  خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمودند: تو را غیر از خداوند متعال و من کس دیگری توانایی شناخت ندارد.

 

ابصارخبر: به نظر شما آیا تمامی فضایل و مناقب حضرت علی(ع) به دست ما رسیده است؟

سید سیاح: خیر، دو گروه از دوستان و دشمنان آن حضرت فضایل و مناقب حضرت را کتمان کردند.

گروه اول دشمنانی مثل معاویه و عمروعاص و بطور کلی بنی امیه هستند که جز این نیز از انها انتظار نمی رود و گروه دوم هم دوستان حضرت هستند، آنان نیز بخاطر ترس از بنی امیه ناگزیر به کتمان برخی فضایل حضرت بودند.

 از خود حضرت منقول است که  دو گروه درباره من هلاک شدند، دشمنان افراطی و دوستان افراطی، دوستان افراطی در مورد حضرت گرفتار غلو شدند بطوریکه حتی قائل به الوهیت حضرت نیز شدند. و این دسته از افراد چون توان تجذیه و تحلیل سخنان حضرت را نداشتند به غلو مبتلا شدند که این امر در نهج البلاغه نیز آمده است.

 

ابصارخبر: جامعه امروز چگونه می تواند از وجود مبارک حضرت علی(ع) بهره مند شود؟

سید سیاح: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما به اخلاق و رفتار علوی نیازمند است که این امر ،هم همت مسئولان را می طلبد و هم عامه مردم را. در بخش مسئولان مدیران جامعه اسلامی جهت ارائه مدیریت صحیح، خدمت خالصانه به مردم و جلب رضایت خداوند متعال نیازمند ترویج اخلاق و رفتار علوی در جامعه هستند تا با پیاده کردن الگوی مدیریتی حضرت، مشکلات جامعه برطرف شود.

حیات و سرزندگی هر جامعه ای بستگی به اجرای عدالت در آن جامعه دارد بطوریکه جرج جرداق مسیحی می گوید: علی (ع)شهید عدالت است.

توجه و دقت درعرصه های عدالت حضرت امیر(ع) از جمله تقسیم عادلانه منابع ثروت، سپردن مسئولیت ها به افراد متعهد و متخصص می تواند موجب ترقی و پیشرفت کشور در زمینه های گوناگون شود.

طلحه و زبیر برای گرفتن مسئولیت به حضرت مراجعه کردند و با پاسخ های منفی حضرت رو به رو شدند،  علیه حکومت اسلامی  دست به شورش زدند و به تباهی افتادند، مسائلی از این دست عبرت هایی است که از زمان صدر اسلام برای ما به یادگار مانده تا با تدبر در آنها و بکارگیری شیوه های ناب حضرت امیر در تقابل با مشکلات سربلند و پیروز باشیم.

آن حضرت به هیچ وجه با غارت گران  و دشمنان کوتاه نیامدند و درشتی آنان را نیز تحمل نکردند و این درس بسیار بزرگی برای مسلمین در اقصی نقاط عالم است که هرگز تن به ذلت و خواری ندهند.

وقتی خبرحمله بثر بن ارطات فرمانده خونخوار معاویه به چند شهر حکومت حضرت علی(ع) به حضرت رسید، امیرالمؤمنین به دلیل مقاومت نکردن مردم شهر ها در برابر دشمنان و اجازه به قتل و غارت شدنشان آنان را سرزنش کرد بطوریکه خطبه ای مملو از گلایه و بازخواست در مورد مردمانی که تسلیم بی چون و چرای دشمن می شوند، خواند.

اکنون وضعیت سوریه و عراق همان شهر های به تصرف درآمده بثر است  و مردم این کشورها باید در برابر تروریست های وحشی تا پای جان بایستند وبرای رسیدن به امنیت تلاش کنند.

انتهای پیام/