کد خبر: 2525 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵

آیت الله تحریری

ارتباط خالصانه با مقام امامت مهمترین بعد شب قدر است

استاد حوزه در مراسم شب قدر مسجد دانشگاه محقق اردبیلی به بیان فلسفه شب های قدر پرداخت و گفت: ارتباط خالصانه انسان با امامت، مهمترین بعد احیای شب قدر است.

ارتباط خالصانه با مقام امامت مهمترین بعد شب قدر است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر،آیت الله تحریری استاد حوزه در مراسم شب قدر مسجد دانشگاه محقق اردبیلی به بیان ویژگی های شب قدر پرداخت و گفت: ارتباط خالصانه با مقام امامت مهمترین بعد شب قدر است.

استاد حوزه در ادامه سخنان خود با استفاده از آیات سوره های قدر، بقره و دخان به شرح معنای قدر پرداخت و گفت: سوره مبارک قدر بیانگر این است که شب قدر همراه با ماه مبارک رمضان است و ماه مبارک رمضان هم ماهی است که در آن قرآن نازل شده است و از طرفی هم ملائکه و روح هم در شب های قدر نازل می شوند.

تحریری با بیان اینکه شب های قدر در عالم استمرار دارد، گفت: ملائکه و روح نیز بطور مستمر در شب های قدر نازل می شوند.

وی به بیان ویژگی های قرآن کریم در سوره های قدر، بقره و دخان پرداخت و گفت:در سوره های قدر و دخان خبر از نزول قرآن کریم در یکی از شب های قدر آمده است.

این استاد حوزه نزول قرآن کریم و ملائکه و روح در شب های قدر را از ویژگی های بارز این ایام عنوان کرد که در سوره مبارک دخان ذکر شده است.

 تحریری با بیان ینکه نزول قرآن در شب های قدر بصورت مصدر ماضی بیان شده است، گفت: ملائکه و روح بصورت فعل مضارع آمده و این دلالت بر استمرار این مسئله دارد.

وی بحث مهم دیگر شب های قدر را نزول قرآن کریم ، ملائکه و روح را ظرفیت پذیرنده عنوان کرد و گفت: تنها انسان های پاک،مؤمن و خالص ظرفیت پذیرش ملائکه و روح را دارند.

استاد حوزه با بیان اینکه انسان های عادی ظرفیت پذیرش ملائکه و روح را ندارند، تصریح کرد: بعد از نبی اکرم، امامان معصوم و ولایت فقیه تنها کسانی هستند که  توانایی ارتباط با ملائکه و روح را دارند.

تحریری خاطر نشان کرد: امامان معصوم بعد از نبی اکرم تنها اشخاصی هستند که می توانند حقایق الهی را درک کرده  و به مردم انتقال دهند.

وی در ادامه سخنان خود به نحوه احیای شب های قدر توسط پیامبر اکرم اشاره کرد و گفت: در روایات ائمه معصومین آمده است که نبی اکرم(ص) با حالت خشوع و گریه و رقت قلب و انقلاب وجودی به تلاوت سوره قدر مبادرت می کردند.

استاد حوزه به احادیث پیامبر اکرم در خصوص سوره قدر اشاره کرد و گفت:نبی اکرم(ص) می فرمایند؛ انقلاب درونی و بکاء  من در تلاوت سوره قدر موجب شد تا حقایق و امور عالم بر من روشن شود.

تحریری با بیان اینکه اساسا شب قدر برای سعادت بشر است، گفت: بخش عمده سعادت انسان در این شب ها  ترسیم می شود و انسان مختار به انتخاب سعادت و یا شقاوت خود است.

استاد حوزه با بیان اینکه شب قدر شب انتخاب است گفت: انسان با زمینه هایی که خداوند متعال در او فراهم کرده می تواند انتخاب کند  و انتخاب او در گذر زمان ظهور وبروز پیدا خواهد کرد.

وی افزود: پس از آنکه تفکرات و اخلاقیات انسان شکل گرفت، مسئله ارتباط با امامت جلوه می کند و در این میان، امام واسطه فیوضات الهی برای بشر است، بشری که از جانب خداوند متعال به سوی حق و حقیقت هدایت می شود.

مسئله امامت و حجت الهی در طول تاریخ بشریت

استاد حوزه  با بیان اینکه مسئله امامت و حجت در همه زمان ها بوده است، گفت: در زمان ما حجت الهی، امام زمان(عج) که کاملترین حجت های خداوند روی زمین هستند که خدای متعال به امت اسلامی عنایت کرده است.

تحریری  خاطر نشان کرد: در شب های قدر ما عمدتاً با بعد باطنی امام ارتباط داریم  و باید با مقام ولایی امام مرتبط شویم و در این ارتباط غفلت معنی ندارد

مهمترین مسئله انسان مؤمن  ارتباط با ولایت باطنی امام معصوم است

استاد حوزه با بیان اینکه انسان مؤمن همواره به جنبه تربیتی پیامبر توجه دارد، گفت: ما  از جایگاه امامت غافل هستیم

تحریری مسئله اصلی شب قدر را توسل و ارتباط با امام  معصوم دانست و گفت: مهمترین تفکر انسان مؤمن  در شب های قدر بعد از توسل به درگاه خداوند متعال، وصل شدن به مقام امامت است.

انتهای پیام/