کد خبر: 2463 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵

استاد دانشگاه محقق اردبیلی؛

عدم مدیریت زمان در اوقات فراغت، یکی از معضلات بزرگ نسل جوان کشور است

مدرس دانشگاه محقق اردبیلی یکی از رموز موفقیت در زندگی نوجوانان و جوانان و اوقات فراغت آنان را "مدیریت زمان" دانست.

عدم مدیریت زمان در اوقات فراغت، یکی از معضلات بزرگ نسل جوان کشور است

به گزارش ابصارخبر "حسن احمدی" دکترای مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ،مدرس دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ارس تبار،عدم مدیریت زمان در اوقات فراغت را یکی از معضلات بزرگ نوجوانان و جوانان امروزی دانست و گفت:اوقات فراغت زمان اضافی و بیهوده نیست ،زمان طلایی و ارزشمند در زندگی هر کسی محسوب می شود. چه بسا اگر از بسیاری از افراد موفق بپرسید که رمز موفقیت شما چه چیزی بوده است؟به احتمال زیاد پاسخ خواهند داد که از اوقات فراغت خود به نحو احسن و در جهت مفید استفاده کرده اند یا از زمان های در اختیار داشته نهایت استفاده را برده اند.

وی افزود:در واقع فراغت در لغت به معناي آسودگی و آسايش اما از نظر اصطلاحي و از ديدگاه جامعه شناسان : گذراندن اوقات فراغت مجموعه فعاليتهايي را در بر مي گيرد كه شخص به ميل خود ، خواه براي استراحت ، تفريح، گسترش اطلاعات يا مشاركت آزاد اجتماعي و يا بروز خلاقيت و توانايي در زمان فراغت از تحصيل از خود نشان ميدهد.

مدرس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه می گوید:با این وجود اوقات فراغت در كشور ما جايگاه مشخصي ندارد نظارت خانواده ها بر اوقات فراغت فرزندان آني و زودگذر است و بسیاری از خانواده های ما از تاثیر همین اوقات فراغت بر موفقیت فرزندانشان در آینده غافلند. در واقع می توان گفت که بارزترین ویژگی اوقات فراغت آزادی انتخاب و نوع فعالیت است؛ ولی والدین به تصور این که باید وقت نوجوان و جوان فارغ شده از درس و مدرسه را لزوما پر کنند، بدون توجه به علایق آنها کلاس‌های درسی، هنری، ورزشی، اردو و غیره را برای آنها تجویز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن می‌کنند که این خود باعث عدم استقبال نوجوانان و جوانان می‌شود. این درحالی است که اگر فراغت از جهتی زیرسلطه و عقیده افراد دیگری غیر از خود جوانان باشد، دیگر فراغت محسوب نمی‌شود؛ چرا که افراد در این ساعات دست به گزینش می‌زنند و در برابر فرصت‌های پیش روی خود انتخاب می‌کنند.

احمدی یکی از رموز موفقیت در زندگی نوجوانان و جوانان را مدیریت زمان دانست و اظهار کرد:یکی از اصولی که در مدیریت و برنامه ریزی مطرح است اصل 90 در 10 است. طبق این اصل بیشتر افراد موفق 90 درصد از نتایج مطلوب خود را در 10 درصد زمان اختصاصی و برنامه ریزی شده خود در طول برنامه یا فرصت به دست می آورند. ما معمولا" متأسفانه شاید 90 درصد کار را در لحظات پایانی زمان با عجله می خواهیم انجام دهیم. از این رو خانواده ای می تواند اوقات فراغت خود یا فرزندان را مدیریت کند که به علائق و اشتیاق توجه داشته و همچنین ثانیه ثانیه و لحظه لحظه زمان را با توجه به هدف ها زمانبندی و درجه بندی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه «مدیریت زمان» از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت:با استفاده از راهكارهای «مدیریت زمان» می‌توان بازدهی دانش آموزان را  افزایش داد و با بهره گیری مناسب از «زمان» از اتلاف وقت پیشگیری کرد  و استفاده مناسب دانش آموزان از سه ماه تابستان  را آموزش داد یعنی ما باید به دانش آموزان آموزش دهیم که به چه نحوی از زمان های خود استفاده نمایند. چه بسا موفقیت بسیاری از دانش آموزان در کنکور و ..... به استفاده مناسب از سه ماه تابستان بر می گردد درواقع می توان گفت سه ماه تابستان به عنوان زیر بنا و پل موفقیت برای بسیاری از دانش آموزان کنکوری می باشد. از این رو، مدیریت زمان علم كنترل زمان و استفاده صحیح از آن نیز نامیده می‌شود.

وی اضافه کرد:متاسفانه امروزی شاهد این هستیم که بسیاری از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ما در محیط مجازی به صورت عبث سپری می شود و هیچ برنامه ای برای استفاده از زمان وجود ندارد، چرا که دانش آموزان از تاثیر زمان حال در آینده خود بی اطلاع هستند از این رو باید حتما ما برنامه ای برای آموزش استفاده مناسب از زمان به دانش آموزان تدارک ببینیم.

چطوري مي توانيم از داشتن برنامه سود ببريم براي اينكه از وقتمان درست استفاده كنيم؟

حسن احمدی در ادامه خاظرنشان کرد:با راهکار های زیر دانش آموزان می توانند از زمان خود به خوبی استفاده نمایند: اول اینکه حتما برنامه شخصي خود را روي دفتر برنامه ريزي بنويسند، دوم اينكه حتما در انجام كار تمركز داشته باشند، سوم اينكه حتما عوامل تلف كننده وقتشان را خودشان  بشناسند و در جهت رفع آن بکوشند و چهارم  اينكه در انجام كار با اتفاقي که مواجه مي شوند آن را مديريت كنند و پنجم حتما در انجام امور خودشان بعد از انجام مطالعه و  كارهايشان استراحت كنند. می توان اشاره داشت که نقطه ی مشترک فعالیت تمام دانش آموزان ممتاز ، تمام رتبه های خوب کنکور ، تمام انسان های موفق برنامه ریزی درست درسی و به عبارت صحیح تر مدیریت صحیح زمان می باشد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان شرط استفاده صحيح از اوقات فراغت را آموزش دانست و گفت:می توان گفت که  در اوقات فراغت مي‌توان با کشف استعداد‌هاي افراد، آموزش‌هاي لازم را به افراد ارائه داد و به طور غير مستقيم در آن‌ها، مهارتهاي زندگي را ايجاد كرد. بنابراين برنامه ريزي براي اوقات فراغت و استفاده صحيح از آن در افراد اهميت بسزايي دارد. با برنامه ريزي صحيح و مناسب مي‌توان نوجوانان را از بسياري از انحرافات بر حذر داشت.

انتهای پیام/