پربازدیدترین ها

کد خبر: 2405 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰

ویژگی های دوران صفویه در دانشگاه محقق اردبیلی بررسی شد

ویژگی های دوران صفویه با حضور شهردار اردبیل،مدیرکل میراث فرهنگی و جمعی از اساتید دانشگاه های محقق اردبیلی و دانشگاه گرین قبرس در دانشگاه محقق اردبیلی بررسی شد.

ویژگی های دوران صفویه در دانشگاه محقق اردبیلی بررسی شد

به گزارش ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی،کریم حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در نشست بررسی ویژگی های صفویه در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه کشورهای منطقه قفقاز ریشه تاریخی مشترکی دارند، گفت: باید با اتحاد و همدلی دوباره به این ریشه تاریخی برگشت.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه در تاریخ ایران دو اتفاق مهم رخ داده که نقطه عطفی در تاریخ کشور است، تصریح کرد: یکی از این اتفاقات قبل از ورود اسلام به ایران و دیگری بعد از ورود اسلام بوده است.

حاجی زاده اضافه کرد: قبل از ورود اسلام به ایران، ساسانیان به عنوان آخرین سلسله حکومت یکپارچه ای تشکیل دادند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: اتفاق مهم دیگر که بعد از ورود اسلام به ایران رخ داد، تشکیل حکومت یکپارچه و اسلامی توسط صفویان در ایران بود.

اسماعیل ختایی، قهرمانی در تاریخ شیعه

سجاد حسینی عضو هیات علمی دانشگاره محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه در تاریخ انسان های بزرگی وجود داشته است، گفت: برخی از این افراد به قهرمان تاریخی تبدیل شده اند که یکی از آنها شاه اسماعیل ختایی است.

وی ادامه داد: ختایی با وجود اینکه سن کمی داشت اما به یک قهرمان تاریخی تبدیل شد و به عنوان رهبر صفویان، حکومت شیعی در ایران تشکیل داد.

حسینی با اشاره به برخی ویژگی های ختایی اضافه کرد: ختایی سید بود و طبق اسناد معتبر منتسب به نسل شریف است و از طرف دیگر او در زمان غیب امام دوازدهم شیعیان اقدام به تاسیس حکومت دینی کرد.

وی با بیان اینکه شاه اسماعیل ختایی تمامی رقبای سیاسی خود را شکست داده و حکومت واحد تشکیل داد، افزود: این فرد در عین پادشاهی، شاعری با اشعار سحرآمیز بود که خیلی ها از اینکه یک شاه بتواند شاعر باشد، در تحیر بودند و هستند.

هنر معماری و شهرسازی نقش به سزایی در معرفی فرهنگ و تمدن هر شهر دارد

 حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل گفت: هر حکومتی قسمتی از اقتدار خود را از زاویه هنر معماری و شهرسازی به نمایش می گذارد.

وی با اشاره به اهمیت معماری در ایران باستان افزود: در حکومت هایی مثل حکومت ایلخانیان و صفویان از هنر معماری به بهترین شکل ممکن بهره گرفته شده است.

لطف اللهیان ادامه داد: توسعه شهری عنصر مهمی برای نشان دادن هویت شهری و انسانی است و این عنصر در معماری گذشته، بیشتر به چشم می خورد.

شهردار اردبیل با بیان اینکه هویت شهری منطقه قفقاز بعد از عراق امروزی شکل گرفته است، اضافه کرد: بعد از آن دوره زندگی شهری در این منطقه به صورت ادواری گسترش یافته است تا به زندگی شهری امروز رسیده است.

وی با اشاره به تشابهات مشترک در کشورهای منطقه قفقاز گفت: امروز از آن مشترکات فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و سیاسی فاصله گرفته ایم.

لطف اللهیان تصریح کرد: در سده های اخیر رشد علوم معماری در غرب سبب شده است که کشورهای منطقه قفقاز از این کشورها الگوبرداری کرده و همین الگوبرداری سبب دور شدن از هویت انسانی در این منطقه شده است.

وی افزود: الگوبرداری از آن کشورها سبب ایجاد هویت مصنوعی شده است و هویت انسانی منطقه را با چالش مواجه کرده است.

شهردار اردبیل یادآوری شد: باید با استفاده از چنین سمپوزیوم هایی به ترمیم چالش های هویت انسانی منطقه پرداخت.

شاعر قبرسی از اسماعیل ختایی الهام گرفته است

 یوردال جهانگیر عضو هیات علمی دانشگاه گرین قبرس با اشاره به اینکه حسین نصیب شاعر قبرسی در قرن 19 از اسماعیل ختایی الهام گرفته است، گفت: در اشعار ختایی، عشق به ائمه اطهار به ویژه حضرت علی(ع) دیده می شود که این ویژگی در اشعار حسین نصیب هم هست.

وی با اشاره به اینکه تمجید از امام علی(ع) در اشعار حسین نصیب با اقتباس از شعرهای ختایی بوده است، تصریح کرد: حسین نصیب در قرن 19 مشابه ختایی عمل کرده است و البته در شعرهای این شاعر اقتباس از محمدفضولی هم هست.

جهانگیر با بیان اینکه در زبان ختایی و نصیب تفاوت هایی وجود دارد، ادامه داد: با وجود این تفاوت، گرایش و علایق مشترک این دو شاعر کاملا مشهود است. 

انتهای پیام/