کد خبر: 2119 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹

بيانيه بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل

"قره باغ" جولانگاه جدید داعش برای نا امن کردن منطقه است

ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای موثّر در مناقشه "قره باغ" باید با ارائه راه حلی سیاسی و بلند مدت، برای همیشه این زخم کهنه را درمان کنند تا مانع تبدیل شدن "قره باغ" به ابزاری برای نا امن کردن منطقه شوند.

"قره باغ" جولانگاه جدید داعش برای نا امن کردن منطقه است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل با صدور بیانیه ای ضمن تحلیل حوادث منطقه، "قره باغ" را جولانگاه جدید داعش در آینده نزدیک معرفی کرد و گفت: مناقشه جدید "قره باغ" با توجه به شکست های اخیر داعش در سوریه و عراق، منطقه منطقه قفقاز  را که خود مستعد درگیری است در خود فرو برده است. چرا که با توجه به نفوذ اندیشه های وهابیت هم اینک بخش اعظمی از اعضای گروه های تروریستی داعش از این منطقه راهی عراق، سوریه، لیبی شده اند. بنابراین در صورتی که  درگیری ادامه یابد جولانگاه جدیدی برای پرورش و حضور داعش ایجاد خواهد شد، اتفاقی که می تواند امنیت طرفین درگیر، ایران و روسیه بلکه کل منطقه را به خطر بیندازد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل در بیانیه خود آورده است: در شرایطی که توجّه جهانیان به بحران سوریه و پایان دادن به پنج سال درگیری در این کشور معطوف بود، زخم های کهنه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از 22 سال سر باز کرد و درگیری دیگری در منطقه قره باغ روی داد و توجّهات را به خود جلب کرد بطوریکه نگرانی ها نسبت به شروع بحران جدیدی در جهان را افزایش داد.

این بیانیه می افزاید: به رغم بیش از دو دهه آتش بس بین دو کشور، این درگیری ها نشان داد که اختلافات بین دو طرف مناقشه همچون آتش زیر خاکستر در این فاصله زمانی باقی مانده است.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در ادامه بیانیه خود به تشریح تاریخچه مناقشه "قره باغ" پرداخت و گفت: "قره باغ" منطقه ای در جمهوری آذربایجان است که از سال 1994 تحت سلطه و اشغال نیروهای ارمنی قومی محلی قرار گرفت؛ از زمان اشغال تاکنون وضعیت نه جنگ و نه صلح میان آذربایجان و ارمنستان ادامه داشته است. تلاش ها و مذاکرات فراوانی برای حل این مناقشه از طریق گروه مینسک متشکل از روسیه، فرانسه و آمریکا، کمیسیون امنیت اروپا و حتی شورای امنیت به عمل آمده امّا تاکنون پیشرفت ویژه ای نداشته و به نتیجه مورد انتظار نرسیده است. جنگ اوّل قره باغ سه سال طول کشید و حدود 35 هزار کشته و صدها هزار نفر آواره بر جای گذاشت.

در حال حاضر پس از چندین روز درگیری بین نیروهای دو طرف و کشته و زخمی شدن ده ها نفر از طرفین، آتش بس در قره باغ ایجاد شده است اما باز هم احتمال تجدید درگیری ها در این منطقه وجود دارد و اظهارات تند مقامات دو کشور حاکی از این مسئله است.

این بیانیه نقش حمایت ها و دخالت های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا، ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در باز شدن این زخم کهنه و وقوع مجدّد درگیری آن هم در این بازه زمانی، در منطقه حساس قفقاز را متذکر شده و می افزاید: نکته قابل تامّل و مشکوک در تنش یاد شده، نقش حمایت ها و دخالت های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا، ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در باز شدن این زخم کهنه و وقوع مجدّد درگیری آن هم در این بازه زمانی، در منطقه حساس قفقاز است. به طور مسلّم گسترش ناامنی در قفقاز می تواند در دراز مدت پیامدهای منفی برای امنیت کشورهای منطقه به ویژه روسیه و  ایران و حتی ترکیه در پی داشته باشد که همین مسئله دیپلماسی فعال قدرت های منطقه را می طلبد تا از گسترش بحران جلوگیری کنند.

 

"مناقشه قره باغ" فرصت خوبی برای بازگشت تکفیری ها به منطقه است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اردبیل در تحلیل خود آورده است: نگرانی بسیار مهمی که از تشدید تنش ها در "قره باغ" وجود دارد، احتمال ورود تروریست ها ی داعش به این منطقه است. منطقه قفقاز با توجّه به تنوّع قومیّتی و مذهبی، مستعد جذب تکفیری هاست و قطعاً با بالا گرفتن درگیری ها در قره باغ و در نتیجه به وجود آمدن خلاء  امنیتی در این منطقه، فرصت خوبی برای بازگشت تکفیری ها به منطقه خواهد بود. چرا که با توجّه به شکست های داعش در سوریه و عراق، تنش در قره باغ بهترین فرصت برای تکفیری هاست تا بتوانند از نزدیک به منافع روسیه ضربه زده و تولید چالش در نزدیک مرزهای ایران نمایند. بنابراین وقوع ناگهانی بحران و درگیری قره باغ در زمان حاضر احتمال دست داشتن برخی قدرت های فرا منطقه ای از جمله آمریکا و اسرائیل برای انتقال نا امنی و بحران به منطقه قفقاز و نزدیک مرزهای روسیه و ایران را  افزایش می دهد. از سوی دیگر جمهوری آذربایجان در سال های اخیر یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نفت رژیم صهیونیستی بوده و روابط دو طرف در بهترین و بالاترین سطح است، آذربایجان میلیاردها دلار تسلیحات از رژیم صهیونیستی خریداری کرده  و سود سرشاری از این طریق نصیب این رژیم نموده است،لذا رژیم صهیونیستی برای وابسته تر نمودن آذربایجان و حضور و نفوذ هر چه بیشتر در آن کشور و کسب منافع اقتصادی علی الخصوص برای شرکت های تسلیحاتی خود ادامه بحران "قره باغ" را ضروری می داند به نحوی که روزنامه صهیونیستی ها آرتص به صراحت اعلام کرده که:« منافع رژیم صهیونیستی در حل مسئله قره باغ نیست.».

 

قره باغ حتماً بایستی به ملّت آذربایجان بازگردد

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی می افزاید:آنچه مسلّم است قره باغ جزوی از سرزمین اسلامی می باشد که در سایه بی کفایتی دولتمردان  آذربایجان تحت اشغال ارمنستان در آمده و دولت ارمنستان با وجود  قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای باز گرداندن "قره باغ" به آذربایجان، تاکنون از این امر خودداری کرده است. قره باغ حتماً بایستی به ملّت آذربایجان بازگردد و تداوم اشغال و مرور زمان دلیل بر جدا شدن آن از آذربایجان نیست، اما این کار تلاش هر چه بیشترکشورهای همسایه و سازمان های بین المللی را می طلبد که متاسّفانه تاکنون از اراده کافی جهت اعمال فشار لازم سیاسی برای بازگشت قره باغ به آذربایجان برخوردار نبوده اند تا این بحران و مسئله حل شده و منطقه دستخوش ناآرامی و جنگ و بحران جدیدی به ویژه در این موقعیت زمانی نگردد.

 

نفوذ اندیشه های وهابیت در منطقه، عامل نا امنی های اخیر است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در تحلیل خود نفوذ اندیشه های وهابیت در منطقه را عامل نا امنی های اخیر دانسته و می افزاید: در اوضاع کنونی که جهان با مشکل تروریسم درگیر است و جنگ و تروریسم عراق، سوریه، لیبی و ... را به آتش کشیده باز شدن جبهه جدیدی از درگیری می تواند بر دامنه آتش افزوده  و منطقه قفقاز را که خود مستعد درگیری است در خود فرو برد. چرا که با توجه به نفوذ اندیشه های وهابیت هم اینک بخش اعظمی از اعضای گروه های تروریستی ، چون داعش و ... از این منطقه راهی عراق ،سوریه ، لیبی و ... شده اند. بنابراین در صورتی که  درگیری ادامه یابد جولانگاه جدیدی برای پرورش و حضور داعش ایجاد خواهد شد، اتفاقی که می تواند امنیت طرفین درگیر و ایران و روسیه و بلکه کل منطقه را به خطر بیندازد.

این بیانیه ضمن توصیه کشورهای متخاصم به خویشتنداری و تاکید بر بازگرداندن قره باغ به آذربایجان می افزاید: این مسئله باید از طرق مسالمت آمیز و تلاش های بین المللی صورت بگیرد به همین جهت ایران، روسیه و ترکیه لازم است به عنوان کشورهای موثّر در این ماجرا با ارائه راه حلی سیاسی و بلند مدت، برای همیشه این زخم کهنه را درمان کنند و مانع تبدیل شدن "قره باغ" به ابزاری برای نا امن کردن منطقه شوند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اردبیل در پایان بیانیه خود از دستگاه دیپلماسی خارجی کشورمان نیز خواست تا در حمایت از بازگشت منطقه اشغالی قره باغ به جمهوری آذربایجان و حل مناقشه قره باغ با جدیت بیشتری تلاش کنند.

انتهای پیام/