پربازدیدترین ها

کد خبر: 2040 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی

جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به فرهنگ فاطمی دارد

حجت الاسلام سید سیاح گفت: معمولا ما انسان ها به خانه نگاه محدود داریم و آن را تنها محل رفاه و استراحت می دانیم غافل از اینکه یکی از ابعاد خانه بعد رفاهی و آسایشی آن است.

جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به فرهنگ فاطمی دارد

روز بیستم جمادی الثانی مصادف با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) می باشد که بعدها این روز به نام روز زن و روز مادر نام گذاری شد. و ولادت رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) نیز در این روز واقع شده است. از آنجائیکه خانواده با حضور زن در خانه شکل گرفته  و این وجود زن در خانواده است که به تربیت نسل آینده منجر شده و علاوه بران موفقیت جامعه نیز بدون حشور زنان میسر نخواهد شد، به همین مناسبت با حجت الاسلام سید محمد سید سیاح مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی به گفتگو نشستیم تا با اثرات تربیتی حضرت زهرا(س) در نهاد مقدس خانواده بیشتر آشنا شویم.

ابصارنیوز: چرا از حضرت زهرا بعنوان الگو و نمونه یک انسان کامل نام برده می شود؟

سید سیاح: امام راحل در این زمینه می گوید: «(ولادت فاطمه زهرا(س)) روز بزرگی است، یک زن در دنیا آمد که مقابل همه مردان است. یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است. یک زن به دنیا آمد که تمام هویّت انسانی در او جلوه گر است.»

روز ولادت سرتاسر سعادت صدیقه طاهره که والاترین روز برای انتخاب روز زن است...این ولادت با سعادت در زمان و محیطی واقع شد که زن به عنوان یک انسان مطرح نبود و وجود او موجب سرافکندگی خاندانش در نزد اقوام مختلف جاهلیّت به شمار می رفت. در چنین محیط فاسد و وحشتزایی، پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهلیّت نجات بخشید...این مولود شریف است، تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست.»

ابصارنیوز:در مورد مقامات معنوی حضرت فاطمه(س) مطالبی بیان کنید؟

حضرت فاطمه(س) هر چند مقام اجرایی چون نبوت و امامت نداشت ولی به تمام مقامات معنوی که برای یک بشر ممکن است دست یافته بود. امام راحل با توجّه به احاطه فقهی و فلسفی و عرفانی که دارد به خوبی ابعاد وجودی و مقامات معنوی آن حضرت را تبیین نموده است.

امام راحل درباره شخصیّت ملکوتی و ابعاد معنوی آن بانو می گوید: «تمام ابعادی که برای زن متصوّر است و برای یک انسان متصوّر است در فاطمه زهرا سلام اللّه علیها جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است، یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیّت، تمام حقیقت زن، تمام انسان، او زن معمولی نیست، او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است، بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است...تمام هویتهای کمالی که در انسان متصوّر است و در زن تصوّر دارد تمام در این زن است... زنی که تمام خاصه های انبیاء در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود، زنی که اگر مرد بود، به جای رسول اللّه... انسانی است که به تمام معنا انسان، زنی است به تمام معنا زن. از برای زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه برای مرد، و برای انسان. این صورت طبیعی نازلترین مرتبه انسان است و نازلترین مرتبه مرد است؛ لکن از همین مرتبه نازل حرکت به سوی کمال است...»

ابصارنیوز:  حضرت فاطمه(س) در انجام رسالت پیامبر اکرم (ص) چه نقشی داشتند؟

سید سیاح: پیامبر اکرم  2 ماموریت بزرگ در قبال اهل بیت داشت،یکی معرفی و برجسته سازی اهل بیت بود و دوم نهادینه کردن  احترام به اهل بیت.

در بحث معرفی اهل بیت، پیامبر از هر فرصتی و زمانی برای معرفی اهل بیت استفاده می کرد و آنان را بعنوان راهنمای بشریت تعریف کرد. در این زمینه تعابیر پیامبر در مورد اهل بیت مشهور است.پیاکبر اکرم می فرمایند: اهل بیت من مثل نجوم اند.

تعابیر پیامبر اکرم در مورد اهل بیت خصوصا در مورد حضرت زهرا (س) بی نظیر است. بطوریکه گاهی حضرت زهرا(س) را پاره تن خود معرفی می کند و می گوید زهرا (س) روح من است، گاهی با بیان جایگاه بهشتی حضرت زهرا(س)،  آن حضرت را معرفی می کند. گاهی نیز با تعریف خانه و زندگی آن حضرت سعی می کند آن حضرت را مقتدای هر مرد و زن مومنی معرفی کند.

ابصارنیوز: در مورد خانه و نحوه زندگانی حضرت زهرا توضیحاتی ارائه دهید؟

سید سیاح: با نزول آیه 36 سوره نور، اطرافیان از پیامبر سوال کردند خانه علی و فاطمه جزو خانه های مورد اشاره در آیه می باشد پیامبر فرمود: بلی هی من افاضل ها، یعنی خانه علی و فاطمه از با فضیلت ترین آن خانه ها است.

بحث خانه مورد اشاره در آیه چند خصوصیت دارد اول اینکه بنای آن  خانه ها به اذن خداوند بوده است و دوم اینکه خدای متعل آن خانه ها را  رفعت بخشیده  آن چنان که شیاطین نتوانند به درون ان نفوذ کنند و سوم اینکه ذکر و تسبیح خدای متعال هر صبح و شام و بصورت مستمر در آن خانه ها جاری شود. (اهل خانه هر صبح و شام به ذکر خدا مشغول اند.)

مسلما طبق فرمایش خداوند خانه فاطمه نیز دارای این خصوصیات است، علاوه بر آن می توان گفت: خانه آن حضرت دارای ویژگی دیگری نیز است. لازم به ذکر است که نگاه ما به خانه نباید محدود باشد. معمولا ما انسان ها به خانه نگاه محدود داریم و آن را تنها محل رفاه و استراحت می دانیم  غافل از اینکه یکی از ابعاد خانه بعد رفاهی و آسایشی آن است.

ابصارنیوز: چند مورد از ویژگی های  خانه حضرت زهرا (س) را نام ببرید؟

سید سیاح: با نگاهی به ویژگی های خانه فاطمه می توان دریافت که آن خانه ویژگی هایی به قرار زیر داشت:

* مدرسه ای برای تربیت فرزندان و خادم خودشان

* دارالتعلیم آموزش احکام و مسائل دینی به زنان

* دارالحکمه برای انصار خاص پیامبر اکرم مثل بلال، سلمان، ابوذر و جابر و ...

* مهمان خانه ای برای فقرا و مستمندان

* محل رفت و آمد ملائکه

* مهمترین مورد، سنگری برای دفاع از امامت و ولایت در برابر منافقان و غاصبین

* کانون صفا و محبت بین اعضای خانواده

اولین کانون برای تربیت فرزندان نهاد خانواده است،بطوریکه  قرآن آن را به زمین زراعی تشبیه کرده است که اگر زمین حاصلخیز باشد محصول مفید خواهد بود ولی اگر زمین شوره زار و نامطلوب باشد جز کاه و خار چیزی از آن حاصل نخواهد شد.

 مرحوم علامه طباطبایی در خصوص خانواده می گوید: رفتار خوب با خانواده سیر و سلوک است و اسماعیل دولابی از عارفان به نام عصر حاضر نیزمی گوید: کمال انسان در این است که خانواده از او راضی باشد.

ابصارنیوز: علت تقدس نهاد خانواده در چیست؟

سید سیاح: در اسلام، خانواده مقدس ترین و محبوب ترین کانون هاست در واقع تقدس به ویژگی ها بر می گردد. در عین حال مهمترین مانع در برابر استکبار نیز همین خانواده است. لذا به این جهت برنامه های منحرف کننده و گمراه کننده شبکه های ماهواره ای فضای مجازی و نشریات دشمنان علیه کانون خانواده است.پس مهمترین وظیفه ما تلاش در جهت استحکام  کانون خانواده است.

انتهای پیام/