کد خبر: 1843 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل

نقش دانشجویان در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران-1

اسلام تنها واژه مقدسی است كه منجر به ایجاد یكپارچگی ملت در شکل گیری انقلاب اسلامی شد و جز این، اگر شعار و شعور دیگری حاكم بود، ‌بی‎شك به این وحدت لطمه وارد می‎آورد و به اختلاف نظر منجر می شد.

نقش دانشجویان در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران-1

به گزارش ابصارنیوز: قشر جوان در هر جامعهای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعدادهای فراوان قادر است، نقش تعیین كنندهای در آینده آن جامعه داشته باشد و جوانان در هر جامعهای سرمایه اصلی آن جامعه محسوب میگردند كه میتوانند زمینههای رشد و پیشرفت آن جامعه را در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هنری،‌ ورزشی و ... را فراهم کنند.

در كشور ما نیز نسل جوان ، سهم بزرگی از تحولات و پیشرفتهای كشور را بر عهده داشته و شاهد حضور جوانان در عرصههای مختلف از شكلگیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و صحنه های مهم و حیاتی آن تا کنون دارند.

به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و بررسی نقش جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی و نقش دانشجویان بعنوان فعال ترین قشر جامعه با معین الدین اسدی مسئول ناحیه بسیج دانشجویی دانشگاه های استان اردبیل به گفتگو نشستیم.

 

ابصارنیوز: وضعیت جوانان ایرانی قبل از انقلاب اسلامی ایران چگونه بود و چه عاملی باعث شد موتور محرکه کشور به جریان انقلاب بپیوندد؟

اسدی: جوانان در رژیم گذشته مورد بیمهری قرار گرفته و توانمندیها و تواناییهای آنان نادیده گرفته میشد. خلاقیت، نوآوری و... جایی در رژیم گذشته نداشت، دغدغه اصلی آن رژیم، حاكم ساختن فرهنگ غربی در كشور و گرایش به غرب تحت لوای رسیدن به تمدن و پیشرفت بود با چنین تفكری فرهنگ دینی و ملی مورد بی توجهی قرار گرفته و با ارزشها و باورهای دینی مقابله میشد.

رژیم دست نشانده پهلوی جهت خوش خدمتی به اربابان خودش تلاش می کرد جوانان را با تشویق به فساد و مراكز فحشاء و دامن زدن به آن، نسبت به فرهنگ و سرنوشت كشور بیتفاوت کرده و فكر و خلاقیت را از جوانان بگیرد تا این عناصر سازنده كشور را به عناصری بیتأثیر و بیمصرف تبدیل سازند.

حضرت امام خمینی(ره) در این باره فرمودند: «اصل برنامه این بوده است كه جوانهای ما را به فساد بكشند برای اینكه مبادا یك قدرتی در مقابلشان قیام كند... اینها میخواستند هر فكری را كه احتمال بدهند كه این فكر در مقابل آنهاست از بین ببرند... مراكز فسادی كه سرتاسر مملكت بود جوانها را مشغول میكرد به امور شهوانی كه به كلی افكار را از دستشان میگرفت.» در چنین شرایطی نهضت اسلامی و آرمانهای بلند امام (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد، آنان هویت از دست رفته خویش را در این نهضت یافتند و امام (ره) به آنان شخصیت و هویت بخشید، آنان كه میدیدند منابع سرشار كشور پیش چشمان ملت توسط اجانب به یغما برده شده و دولتمردان وقت تنها به فكر عیش و نوش خویش هستند و توجهی به كشور و مردم ندارند، سعادت و رهایی از چنگال ظلم و بیعدالتی را در آرمانهای بلند امام یافتند و نهضت اسلام خواهی و عدالت طلبی امام را با دل و جان همراهی كردند.

 

ابصارنیوز: به نظر شما چه عاملی باعث شد که جوانان گرفتار شده در دام افیونی استکبار از خواب بیدار شده و به نهضت روشنگرانه حضرت امام خمینی(ره)  بپیوندند؟

اسدی: امام خمینی(ره) به مردم شخصیت داد، خود واقعی و هویت اسلامی آنها را به آنان بازگرداند، آنها را از حالت خودباختگی خارج كرد و  این بزرگترین هدیهای بود كه رهبر به ملت داد و توانست ایمان از دست رفته مردم را به آنها بازگرداند.

 

ابصارنیوز: جوانان در شكل گیری انقلاب اسلامی در کدام مراکزی حضور فعالتری داشتند؟

اسدی: سه مركز عمده در روند انقلاب اسلامی نقش تعیین كنندهای داشتند، این مراكز كه پایگاهها و كانونهای اصلی مبارزه و انقلاب بودند در تعمیق و گسترش آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی و پیشبرد نهضت تأثیر بسزایی داشتند و مراكز اصلی حضور جوانان در شكلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی محسوب میشدند . به گونه ای كه نام این مراكز، تداعی كننده حضور پرشور جوانان و آمیخته با نام آنان بود.

این سه مركز عبارت بودند از مسجد، حوزه علمیه و دانشگاه .

ابصارنیوز: در صحبت هایتان از دانشگاه بعنوان یکی از مراکزی که جوانان حضور فعال تری در شکل گیری انقلاب اسلامی داشتند نام بردید، لطفا در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه دهید؟

اسدی:دانشگاه یكی از عرصههای حضور جوانان در صحنههای مبارزات مردمی است و تاریخ انقلاب گویای حضور پرشور دانشجویان در نهضت اسلامی است بگونهای كه دانشگاه را بعنوان یكی از مراكز و كانونهای اصلی مبارزه مطرح ساخت بدون شك دانشجویان از پیشگامان و یكی از نیروهای اصلی انقلاب به شمار میرفتند كه دانشگاههای كشور را به مركزی برای مبارزات انقلابی تبدیل كرده بودند.

در اینجا لازم است جهت پاسداشت رشادت های جوانان مومن و انقلابی در شکل گیری انقلاب اسلامی به گوشهای از فعالیتهای دانشجویان در این زمینه اشاره کنیم.

پیوستن دانشجویان به نهضت اسلامی و مخالفت با لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی آغاز گردید. به دنبال تصویب این لایحه، دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار اعلامیهای این لایحه را محكوم كردند و به دولت چنین اخطار نمودند. «... ما دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران تا آخرین لحظه از این نهضت مقدس علیه استبداد و برای احیاء قرآن و قانون اساسی حمایت میكنیم و تا حصول پیروزی از پای نخواهیم نشست و خون خود را برای برقراری حكومت قرآن و قانون اساسی وقف خواهیم کرد. دانشجویان دانشگاه تهران با تشكیل گفتمان بزرگی به سوی قم شتافته و در صحن مطهر، مسجد اعظم و منازل علمای قم به تظاهرات دست زدند و پشتیبانی خود را از خواستههای علمای اسلام اعلام داشتند.

اهمیت این اقدام دانشجویان آن وقت بیشتر آشكار میگردد كه بدانیم بسیاری  به اصطلاح روشنفكران و احزاب به اصطلاح ملی موافقت خود را با لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی اعلام نموده بودند اما دانشجویان با كنار زدن آنها با پیروی از علماء به مخالفت با رژیم پرداختند.

در مخالفت با انقلاب سفید و رفراندوم رژیم، دانشجویان همگام با مردم به مخالفت به رژیم پرداختند و به اعتراض و تظاهرات پرداختند و در دانشگاه تهران در مسجد دانشگاه اجتماع كردند كه مأموران رژیم به آنها هجوم بردند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر کردند. عدّهای از ارازل و چماق بدستان ساواک در همین روز به دانشگاه یورش بردند و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند

 تظاهرات دانشجویان در مراسم چهلم پهلوان تختی،‌به بازداشت و زندانی كردن دهها دانشجو توسط رژیم انجامید و در پی آن موجی از اعتراض و اعتصاب و خشونت دانشگاهها را فرا گرفت دامنه تظاهرات به دبیرستانها نیز كشیده شد و دانشگاه تهران و دبیرستانهای مهم مدت سه روز در محاصره پلیس بود در شهرستانها نیز دانشجویان دانشگاههای اصفهان، تبریز و شیراز به پشتیبانی از دانشجویان تهران به اعتصاب و تظاهرات دست زدند كه شدیدترین آن تظاهرات در دانشگاه شیراز بود كه دانشجویان در محوطه دانشگاه دست به تحصن زده با كماندوهای مهاجم به زد و خورد پرداختند، رژیم شاه ناچار شد دانشگاه شیراز را برای مدتی نامعلوم تعطیل اعلام كند.

مقابله با اشاعه فحشا

یکی از مهمترین اقدامات دانشجویان در آن زمان رویارویی با طرح اسلام زدایی و گسترش فساد و فحشاء در دانشگاهها بود، هر چند رژیم شاه تلاش مینمود تا با اجرای برنامههایی، اسلام زدایی،‌فساد و فحشاء زمینه بیدینی و بیتفاوتی دانشجویان را فراهم سازد و آنان را از نسبت به سرنوشت كشور بیتفاوت کرده و دانشگاه را به گورستانی بیروح تبدیل كند لیكن جوانان روشن ضمیری كه در مكتب انسان ساز اسلام، درس دینداری آموخته بودند با تمام توان در برابر نقشههای ضد اسلامی رژیم ایستادگی كردند. در این راستا میتوان به مخالفت دانشجویان با برگزاری جشنهای 2500 ساله اشاره کرد.

واكنش دانشجویان به بازداشت حضرت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد

نخستین واكنش نسبت به بازداشت امام (ره) در دانشگاه تهران بروز كرد بطوریکه  دانشجویان به دنبال آگاهی از بازداشت امام خمینی (ره) كلاسهای درس را تعطیل و ضمن برگزاری تظاهراتی وسیع مردم را از بازداشت امام (ره) آگاه كردند که در نتیجه اعتراض دانشجویان مأموران رژیم دانشگاه را محاصره كردند.

مقابله دانشجویان با كنسرسیوم سرمایهگذاری آمریكا در ایران

در پی افشای نقشه رژیم برای اجرای كنسرسیوم سرمایهگذاری آمریكا در ایران حضرت امام(ره) فرمودند « بر ‌رجال سیاسی و دینی و جوانان مدارس دینی و دانشگاه و بر همه طبقات لازم است كه قبل از اجرا شدن این واقعه و نتایج مرگ بار آن اعتراض كنند. دانشجویان متعهد دانشگاهها با دریافت كلام امام و اعلامیه حوزه علمیه قم و آگاهی از توطئه جدید شاه و آمریكا علیه اقتصاد ایران واكنشهایی در حد امكانات محدود از خود نشان دادند پخش اعلامیه، اعتصاب و تظاهرات از جمله فعالیتهای دانشجویان مسلمان بود.

حركتهای دانشجویی با وجود دسیسهها و نقشههای باز دارنده رژیم شاه هر روز بیشتر اوج گرفت و موج نوینی پدید آورد كه رژیم را مجبور ساخت كه دستور دهد كه در تعطیلات تابستان از فرصت استفاده كرده، دانشجویان مبارز و به اصطلاح او «عناصر نامطلوب»‌را از دانشگاه بیرون كند بدنبال این اقدام موج دستگیری،‌اخراج و اعزام به سربازی در دانشگاههای سراسر كشور بالا گرفت و شماری از بهترین جوانان كشور به جرم آزاداندیشی و آزادیخواهی از تحصیل بازماندند و قربانی زورمداری و خودكامگی رژیم شاه شدند.

اوج فعالیتهای مذهبی دانشجویان طی سالهای 1352 ـ 1356 بود، در شرایطی كه حكومت سعی داشت دانشگاه را به محیطی فاقد انگیزههای مذهبی و اجتماعی تبدیل كند دانشجویان با تشكیل انجمنهای اسلامی و ایجاد كتابخانههای اسلامی سعی در ترویج هر چه بیشتر اندیشههای مذهبی در دانشگاهها داشتند بطوری كه موفقیت دانشجویان موجب شد كه رژیم در شهریور 1356 تمام كتابخانههای اسلامی دانشگاهها را تعطیل کند.

سیزده آبان 1357 و تظاهرات دانشجویان و دانش آموزان و كشتار آنان توسط رژیم را میتوان نقطه عطفی در حركتهای دانشجویی دانست كه نشان ضعف رژیم و ناكامی در برابر مبارزات دانشجویی و بیانگر نقش مهم دانشجویان در نهضت مردمی بود.

تشكلهای دانشجویان خارج از كشور نیز از كانونهای مبارزه دانشجویی محسوب میشد كه در مراحل مختلف از نهضت مردمی و مبارزات دانشجویان حمایت نموده و از اعمال رژیم و سیاستهای آن ابراز انزجار می کردند. امام خمینی(ره) نیز به این گروهها توجه ویژهای داشته و آنها را هدایت مینمودند.

 

ابصارنیوز:اصلی ترین عامل پیشبرد نهضت اسلامی را در چه چیزی می دانید؟

اسدی: همراهی جوانان با روحانیت و پیروی از  امام راحل  عامل اصلی پیشبرد نهضت اسلامی بود با وجود فعالیت گروههای سیاسی و گرایشهای متفاوت در جامعه مردم به ویژه نسل جوان در طول مبارزات خود بدون اعتنا به این گروهها و گرایشات یكپارچه و منسجم،‌ رهبری روحانیت را پذیرفته و اسلام را هدف اصلی خویش قرار دادند.

 اسلام تنها چیزی بود كه این یكپارچگی را به وجود آورد، و جز این، اگر شعار و شعور دیگری  حاكم بود، ‌بیشك به این  وحدت لطمه وارد میآورد و به اختلاف نظر انجامید.

 

ابصارنیوز:در پایان اگر نکته ناگفته ای مانده است بیان کنید

اسدی: بدون شك جوانان  و دانشجویان همان گونه كه در پیروزی انقلاب اسلامی و شكل گیری آن نقش به سزایی داشتند در تداوم انقلاب اسلامی و تثبیت آن نیز دارای نقش محوری هستند و همراهی آنان تضمینی برای آینده انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف آن در تمام زمینهها خواهد بود.  همانطوری كه پس از انقلاب،‌ در طول جنگ تحمیلی حضور جوانان و فداكاری آنان توطئه دشمنان را خنثی نمود و در عرصههای علمی نیز پس از جنگ در سازندگی كشور نقش جوانان نقشی بیبدیل بوده است از این رو توجه جدی به جوانان و فراهم نمودن زمینههای پیشرفت همه جانبه‌آنان تضمینی برای پیشرفت انقلاب اسلامی و تحقق اهداف آن است و بدون همراهی جوانان دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی امكان پذیر نخواهد بود بنابراین شناخت آسیبهایی كه متوجه جوانان است و برطرف كردن آن باید از اولویتهای نظام و دغدغه اصلی مسئولان باشد.

انتهای پیام/