کد خبر: 5038 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳

"هندوانه" بلای جان رودخانه ارس

هندوانه از جمله محصولاتی است كه برخلاف سال‌های گذشته جزو محصولات بی‌سود برای كشاورزان به ویژه كشاورزان منطقه مغان بوده، چرا كه با وجود هزینه كاشت و برداشت بالا، قیمت خرید آن از كشاورزان بسیار پایین بود.

"هندوانه" بلای جان رودخانه ارس

به گزارش ابصارخبر به نقل از آران مغان، هندوانه از جمله محصولاتی است كه برخلاف سال‌های گذشته جزو محصولات بی‌سود برای كشاورزان به ویژه كشاورزان منطقه مغان بوده، چرا كه با وجود هزینه كاشت و برداشت بالا، قیمت خرید آن از كشاورزان بسیار پایین بود و تنها یك دهم هزینه‌های آنها را جبران می‌كرد.

متاسفانه در چند سال اخیر با به وجود آمدن دلال‌ها در بازار كشاورزي، این افراد با كمترین زحمت بالاترین سود را نصیب خود می‌كنند. كشاورزی نیز یكی از جاهایی است كه دلالان بر آن نفوذ دارند و هر زمان بخواهند قیمت محصول را بالا یا پایین می‌برند.

از سود پايين هندوانه و دلال هاي بازار كشاورزي كه بگذريم به مشكلي به مراتب مهم تر از آنها مي رسيم كه اگر چاره اي براي آن نشود مي تواند در آينده به يك چالش جدي تبديل در كشور شود.

این واقعیت كه چند سال دیگر كشوري مثل كانادا از محل صادرات آب به چنان سود كلانی دست می‌یابد كه هیچ‌كدام از كشورهای نفت‌خیز در دهه‌های متمادی صادرات نفت نمي توانند به آن دست یابند، شاید اكنون و در شرایطی كه تنها درباره بحران آب هشدار داده می‌شود دور از ذهن باشد.

با وجود این، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است كه هشدارها را جدی بگیریم. جنگ جهانی سوم بر سر آب است و كشور ما در سال‌های اخیر با تنش شدید آبی روبه‌رو بوده است.

با وجود این، در عملكردی عجیب، بعد از نفت مهم‌ترین كالاهای صادراتی ما محصولات كشاورزی‌ هستند كه برای به عمل آوردن آنها آب فراوانی صرف می‌شود.

گندم و هندوانه تولیدی در ایران كه آن‌قدرها هم قیمت و سود ندارد در حالی به كشورهای دیگر صادر می‌شود كه آبی كه برای به عمل آوردن آنها صرف می‌شود خسارتی میلیاردی به بار می‌آورد.

برای نمونه، تولید هر کیلو هندوانه که به عنوان یکی از محصولات پر آب کشاورزی محسوب می‌شود به طور میانگین ۳۰۰ لیتر آب استفاده شده و با تولید در هر چهار فصل به كشورهايي مثل عراق و ... صادر می‌شود ولی با اینکه ایران در بحران کم‌آبی به سر می‌برد ارزش واقعی آب مصرف شده در کشت این محصول پر آب در نظر گرفته نمی‌شود.

اين در حالي است كه طي سالهاي اخير كشت هندوانه در منطقه مغان چندين برابر افزايش داشته است و با کاشت آن در اين منطقه با حجم بالا و در وسعت گسترده منابع آبی منطقه مصرف می شود.

در حالی که گفته مي شود کشاورزان اصفهانی حق کاشت هندوانه در اصفهان را ندارند؛ زاینده رود خشکیده و منابع آبی اصفهان بسیار پایین آمده اما کشاورزان اصفهانی و فرصت طلب، از غفلت مسئولان مغان نهايت بهره را برده و با باز شدن پاي آنها به اين منطقه اقدام به كشت این محصول در آب و خاک مغان می كنند! دريغ از اينكه مسوولان ما متوجه اين قضيه باشند كه میزان آب مصرفی برای پرورش هر کیلو هندوانه از ۲۵۰ لیتر تا ۳۰۰ لیتر است؛ یعنی یک هندوانه ده کیلویی ۳۰۰۰ لیتر آب مصرف میکند!

آیا این یک فاجعه برای مغان نیست؟ در حالی که نه ارز آوری بالایی دارد و نه یک محصول استراتژیک و حیاتی محسوب می شود بگونه ای که اگر این محصول را با دو برابر قیمت از کشورهای همسایه وارد كنيم، خيلي با صرفه تر از اين است كه ميليون ها ليتر آب هدر برود.

با یک حساب سر انگشتی اگر حساب كنيم! به عمق فاجعه بیشتر پی خواهیم برد. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی ایران در سال ۹۴ با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان قرار داشته و با صادرات ۱۰۰ هزار تن هندوانه سالانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب آب به خارج از کشور بدون در نظر گرفتن قیمت و ارزش آب صادر می‌شود!

با اين آمار وزارت جهاد كشاورزي مي توان نتيجه گرفت در حقیقت مغان، آب با ارزش منطقه را به بهای مفت به کشورهای همسايه همچون عراق صادر می کند! با این تفاوت که به چشم نمی آید و در قالب هندوانه، مایه ی حیات مغان غارت می شود!

*مرتضي بري

انتهای پیام/