کد خبر: 3633 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰

"بی تی" ماده مخدر ناشناسی که بقالی ها هم می فروشند!

پان پراگ یا بی تی یکی از موادمخدری است که در بسته بندی های سبزرنگ و به قیمتی ارزان در برخی سوپرمارکت‌ها قابل دسترسی است.

 "بی تی" ماده مخدر ناشناسی که بقالی ها هم می فروشند!

به گزارش ابصارخبر به نقل از عصرهامون، پان پراگ یا بی تی یکی از موادمخدری است که در بسته بندی های سبزرنگ و به قیمتی ارزان در برخی سوپرمارکت‌ها قابل دسترسی است و با استقبال جوانان و نوجوانان هم مواجه شده است محصولی از کشور هندوستان است که مخدر‌های مشابه آن مانند ناس در پاکستان و افغانستان تولید می‌شوند و دقیقا همانند مخدر ناس، یعنی از طریق بزاقِ دهان مصرف می‌شود.

 

هرچند مدتی است که  پیش تر برخی رسانه ها اشاره ای به این قبیل ماده مخدر داشتند؛ اما به دلیل برخی کم توجهی ها هنوز این مخدر ارزان قیمت برای عمده مردم و خانواده های ایرانی ناشناس است و شاید هم گمنامی هم سبب گسترش آن در دیگر نقاط کشور شده است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در این خصوص گفت: نوع جویدنی تنباکو مانند ناس و پان (‏BT‏) که در جنوب شرقی کشور یعنی در سیستان و بلوچستان بیشتر مصرف می‌شود، اخیراً در سایر شهرها سر بر آورده و مایه نگرانی جدی شده است.
محمدرضا مسجدی در این خصوص گفت: سال 1392 در یکی از تحقیقاتی که در میان دانشجویان پسر شهر زاهدان انجام شده، نشان داد که 23.7 درصد از آنها تجربه مصرف تنباکو جویدنی مانند ناس و پان (‏BT‏) را داشتند.
وی ادامه داد: همچنین در تحقیقی که در سال 2007 از میان 504 دانش‌آموز نوجوان در مدارس زاهدان انجام شد نشان می‌دهد،  10.4 درصد آنها مصرف‌کننده پان بودند و 17.9 درصد هم قبلاً این ماده را مصرف می‌کردند؛ این در حالی است که وجود مواد سرطانزا در انواع رایج موجود این نوع تنباکو در بازار ایران به اثبات رسیده است.
اما همانطور که آمارها می گوید جامعه هدف این مخدر نسل جوان است، صاحب نظران بر این باوردند که بزرگ‌ترین فاجعه این مخدر ویران‌گر که در بسته بندی های بسیار شیک و با طعم انواع میوه ها وجود دارد این است که این مخدر سرطان زا بی صدا جوانان، نوجوانان و حتی کودکان و خردسالان دانش آموز هدف گرفته است!
کارشناسان و متخصصان بر این باورند که این مخدر بی‌صدا و کم‌تر شناخته شده، علاوه بر ایجاد وابستگی و اعتیاد روحی و روانی، به سلول های مغزی، دستگاه تنفسی و قلب و عروق آسیب های جدی فراوانی می‌رساند و موجب، افت تحصیلی، گیجی و از دست دادن تعادل روحی- رفتاری و حرکتی می‌شود.
همچنین بروز حرکات غیر طبیعی در چشم ها، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، سرطان روده بزرگ، نارسایی کلیوی، اختلالات رفتاری همراه با پرخاشگری، افزایش فشار خون، تخریب زیبایی و بروز سرطان دهان، حنجره و لثه، از مهم ترین عوارض جسمی و روانی مصرف این ماده خطرناک به شمار می‌رود.
در حالی پای این مخدر به دیگر شهرهای این باز شده است و روز به روز همه گیرتر می شود که به دلیل ناشناس بودن از سوی خانواده ها چندان حساسیتی در این خصوص وجود ندارد.
 
انتهای پیام/